Forventninger til ledelse blant administrativt ansatte på BI Corporate etter pandemien
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3028753Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det er skrevet mye om ledelse, både hva det er, og hva det innebærer å være en god leder. Det er flere ulike ledelsesteorier, som definerer ledelse som avhengig av visse personlighetstrekk, eller som definerer ledelse som et resultat av interaksjoner og situasjoner. I denne oppgaven er ledelse definert som sosialt strukturert og er det som skjer mellom leder og medarbeider i en gitt kontekst og historisk situasjon (Ladkin, 2010). Hensikten med oppgaven er å se på hvordan pandemien har påvirket arbeidshverdagen og hvilke forventninger som stilles til ledelse blant administrativt ansatte på BI Corporate. Oppgaven er basert på kvalitative data i form av strukturerte intervjuer av tre ansatte. Jeg har spurt de om deres syn på ledelse og om deres arbeidshverdag og forventninger til ledelse har endret seg under pandemien. Svarene er analysert og satt i sammenheng med eksisterende lederteorier og nye modeller for tilstedeværende ledelse i en digital tid. Hensikten er å belyse hvilke nye forventninger jeg som leder må ta hensyn til i tiden fremover. Funnene viser at administrativt ansatte på BI Corporate forventer en tilstedeværende leder som er autentisk, relasjonell og god til å kommunisere både fysisk og digitalt. De trenger klare og tydelige mål og forventninger balansert med mulighet for innspill og medvirkning.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Tilstedeværende ledelse – i en digital tid fra Handelshøyskolen BI, 2021