Hvilke rettigheter for den skattepliktige vil begrense bruken av AI og maskinlæring i kontroller hos skattemyndighetene?
Abstract
Tittel på oppgaven er: Hvilke rettigheter for den skattepliktige vil begrense bruken av AI og maskinlæring i kontroller hos skattemyndighetene?
I kapittel 2 i begynnelsen av oppgaven gis det en kort innføring av AI og maskinlæring. Dette er nødvendig for å avgrense oppgaven, da det er mye informasjon knyttet til dette teamet. Det er også nødvendig for å forstå hva slags type teknologi man vurderer regelverket opp mot.
I kapittel 3 gis det en avgrensning på oppgavens rammer og regelverk som benyttes i analysen.
Kapittel 4 er en drøfting på hvordan kontroll og automatisert behandling og dennes lovlighet. Den tar først for seg Personvernforordningen art. 6 nr. 1 e) og art. 6 nr. 3 bokstav b). Deretter vurderes dette opp mot EMK art. 8.
I kapittel 5 ser man på formålsendring på grunn av manglende nasjonal hjemmel for kontroll. Først vurderes det om man kan gjenbruke etter forenlighetsprinsippet, jf. personvernforordningen art. 6 nr. 4 bokstav a-e. Videre ser man på adgangen for
å endre formålet.
Kapittel 6 presenterer en kort konklusjon.
Teamet i denne oppgaven og bakgrunnen for denne problemstillingen er interessant. Det er ingen hemmelighet at effektivisering av det offentlige har stort fokus blant styresmaktene og det er også av interesse for den befolkningen som sådan. Men en effektivisering ved bruk av AI og maskinlæring vil kunne koste mer enn det smaker, hvis man ikke klarer å holde seg innenfor regelverket for personvernforordningen og den europeiske Menneskerettighetskonvensjonen.
Description
Executive Master of Management i Skatte- og avgiftsrett fra Handelshøyskolen BI, 2021