Sosial ønskverdighet og motivasjon
Abstract
Oppgavens formål er å studere hvilken grad av sosial ønskverdighet det finnes
innen de ulike motivasjonstypene. Dette ble gjennomført som et
forskningsprosjekt der vi sendte ut en undersøkelse til respondenter i fulltidsjobb
for å avdekke hvilken motivasjon de fant mest ønskelig av indre, ytre eller
prososial motivasjon. Hovedmålet med undersøkelsen er å avdekke hvilken type
motivert eiendomsmegler som er mest foretrukket ved et hypotetisk boligsalg, til
tross for at megleren blir betalt etter provisjon.
Det ble fremstilt én konkret hypotese for å besvare oppgavens problemstilling. For
å analysere utfallet av undersøkelsen benyttet vi oss av en ANOVA post hoc-test
for å sammenligne relevante mellomgruppeforskjeller. Det ble også gjennomført
en korrelasjonsanalyse for å undersøke sammenhenger og signifikante
korrelasjoner mellom variablene. Resultatet av analysene viser at flertallet av
respondentene støtter vår hypotese. Totalt sett ser det ut til at deltakerne er mindre
interessert i den ytre motiverte megleren og heller mer interessert i å benytte seg
av en indre eller prososial megler.
Dette leder videre inn til spørsmålet om vi mennesker kan være preget av en sosial
ønskverdighets bias, som vil si at det oppstår en skjevhet i fremstillingen om oss
selv i forhold til det som faktisk er sannheten. Vi har en tendens til å fremstå og
svare uærlig på spørsmål fordi det er mer sosialt akseptert. Oppsummert viser
resultatene av undersøkelsen at respondentene i mindre grad ønsker å identifisere
seg med ytre motivasjon. På en annen side ser det ut til at deltakerne stiller seg
mer åpen til indre og prososial motivasjon. Dette indikerer dermed at det kan
foreligge en høyere grad av sosial ønskverdighet rettet mot disse typene, fordi det
ser ut til at det straffer seg å fremstille seg som ytre motivert
Description
Bacheloroppgave i Human Resource Management fra Handelshøyskolen BI, 2021