Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVoll, Kari Helene Ellefsen
dc.contributor.authorHåranes, Elise Erfjord
dc.date.accessioned2021-10-05T11:23:31Z
dc.date.available2021-10-05T11:23:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2787693
dc.descriptionBacheloroppgave i Human Resource Management fra Handelshøyskolen BI, 2021en_US
dc.description.abstractOppgavens formål er å studere hvilken grad av sosial ønskverdighet det finnes innen de ulike motivasjonstypene. Dette ble gjennomført som et forskningsprosjekt der vi sendte ut en undersøkelse til respondenter i fulltidsjobb for å avdekke hvilken motivasjon de fant mest ønskelig av indre, ytre eller prososial motivasjon. Hovedmålet med undersøkelsen er å avdekke hvilken type motivert eiendomsmegler som er mest foretrukket ved et hypotetisk boligsalg, til tross for at megleren blir betalt etter provisjon. Det ble fremstilt én konkret hypotese for å besvare oppgavens problemstilling. For å analysere utfallet av undersøkelsen benyttet vi oss av en ANOVA post hoc-test for å sammenligne relevante mellomgruppeforskjeller. Det ble også gjennomført en korrelasjonsanalyse for å undersøke sammenhenger og signifikante korrelasjoner mellom variablene. Resultatet av analysene viser at flertallet av respondentene støtter vår hypotese. Totalt sett ser det ut til at deltakerne er mindre interessert i den ytre motiverte megleren og heller mer interessert i å benytte seg av en indre eller prososial megler. Dette leder videre inn til spørsmålet om vi mennesker kan være preget av en sosial ønskverdighets bias, som vil si at det oppstår en skjevhet i fremstillingen om oss selv i forhold til det som faktisk er sannheten. Vi har en tendens til å fremstå og svare uærlig på spørsmål fordi det er mer sosialt akseptert. Oppsummert viser resultatene av undersøkelsen at respondentene i mindre grad ønsker å identifisere seg med ytre motivasjon. På en annen side ser det ut til at deltakerne stiller seg mer åpen til indre og prososial motivasjon. Dette indikerer dermed at det kan foreligge en høyere grad av sosial ønskverdighet rettet mot disse typene, fordi det ser ut til at det straffer seg å fremstille seg som ytre motiverten_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectHRMen_US
dc.subjecthuman resource managementen_US
dc.titleSosial ønskverdighet og motivasjonen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel