• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosial ønskverdighet og motivasjon

Voll, Kari Helene Ellefsen; Håranes, Elise Erfjord
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2912646.pdf (2.610Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2787693
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Oppgavens formål er å studere hvilken grad av sosial ønskverdighet det finnes

innen de ulike motivasjonstypene. Dette ble gjennomført som et

forskningsprosjekt der vi sendte ut en undersøkelse til respondenter i fulltidsjobb

for å avdekke hvilken motivasjon de fant mest ønskelig av indre, ytre eller

prososial motivasjon. Hovedmålet med undersøkelsen er å avdekke hvilken type

motivert eiendomsmegler som er mest foretrukket ved et hypotetisk boligsalg, til

tross for at megleren blir betalt etter provisjon.

Det ble fremstilt én konkret hypotese for å besvare oppgavens problemstilling. For

å analysere utfallet av undersøkelsen benyttet vi oss av en ANOVA post hoc-test

for å sammenligne relevante mellomgruppeforskjeller. Det ble også gjennomført

en korrelasjonsanalyse for å undersøke sammenhenger og signifikante

korrelasjoner mellom variablene. Resultatet av analysene viser at flertallet av

respondentene støtter vår hypotese. Totalt sett ser det ut til at deltakerne er mindre

interessert i den ytre motiverte megleren og heller mer interessert i å benytte seg

av en indre eller prososial megler.

Dette leder videre inn til spørsmålet om vi mennesker kan være preget av en sosial

ønskverdighets bias, som vil si at det oppstår en skjevhet i fremstillingen om oss

selv i forhold til det som faktisk er sannheten. Vi har en tendens til å fremstå og

svare uærlig på spørsmål fordi det er mer sosialt akseptert. Oppsummert viser

resultatene av undersøkelsen at respondentene i mindre grad ønsker å identifisere

seg med ytre motivasjon. På en annen side ser det ut til at deltakerne stiller seg

mer åpen til indre og prososial motivasjon. Dette indikerer dermed at det kan

foreligge en høyere grad av sosial ønskverdighet rettet mot disse typene, fordi det

ser ut til at det straffer seg å fremstille seg som ytre motivert
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Human Resource Management fra Handelshøyskolen BI, 2021
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit