• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

På hvilken måte påvirker kunstig intelligens moderne markedsføring, og hvordan kan denne teknologien utnyttes?

Soleng, Sondre Knudsen; Grimsrud, Ida Marie Amundsen; Solvang, Christian
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2916218.pdf (4.276Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2787502
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Kunstig intelligens betegnes ofte som en av de mest fremvoksende

teknologiene med høyest nytteverdi, men også den med størst skadepotensial. I

tråd med den stadig fremadstormende teknologiske utviklingen i samfunnet er

også markedsføring, som begrep, utsatt for re-definisjoner. I praksis står man

ved bruk av KI i moderne markedsføring overfor en virkelighet hvor

abstrakthet, usikkerhet og etikk er fremtredende, og i tråd med denne

utviklingen ligger det et økende behov for diskusjon.

I denne avhandlingen drøftes følgende problemstilling; “På hvilken måte

påvirker kunstig intelligens moderne markedsføring, og hvordan kan denne

teknologien utnyttes?”. I markedsføringspraksis innehar kunstig intelligens

både styrker og svakheter, sammen med et stort forbedringspotensial. Ved at

KI-teknologi er mest anvendt innen digital markedsføring, har avhandlingen

basert seg på områder innenfor dette fagfeltet. Oppgavens teoretiske grunnlag

baseres på relevant litteratur tilknyttet fenomenet KI og relevante former for

markedsføring, samt personvern og etikk.

Som metodisk grunnlag, benyttet vi oss av en triangulær tilnærming. Den

kvalitative analysen utgjorde fundamentet for datagrunnlaget og de resultater vi

stod igjen med, mens de kvantitative resultatene ble benyttet for å kunne

generalisere og validere funnene. I tillegg ble funnene understøttet med

sekundærdata i form av supplerende litteratur.

I analyse og drøftelsesdelen fremkom flere relevante funn som belyste vår

problemstilling. Her trakk vi blant annet frem tolkningsuklarhet og mangel på

forståelse som utslagsgivende faktorer til den skepsisen flere forbrukere har til

begrepet. Videre ble det også reflektert rundt utfordringer knyttet til KI-bruk i

markedsføring, hvor en økende datamengde har gitt en teknologisk utvikling

som overgår regulatoriske retningslinjer, noe som har medført flere etiske

problemstillinger. Løsningene, som videre lå underordnet under

utviklingspotensialet ved bruk av KI i markedsføring, ble beskrevet ved å legge

til rette for personvernfremmende teknologi, henholdsvis gjennom mer

transparente tilnærmingsmåter og kompetanseutvikling.
Description
Bacheloroppgave i Forretningsutvikling og digitalisering fra Handelshøyskolen BI, 2021
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit