På hvilken måte påvirker kunstig intelligens moderne markedsføring, og hvordan kan denne teknologien utnyttes?
Abstract
Kunstig intelligens betegnes ofte som en av de mest fremvoksende
teknologiene med høyest nytteverdi, men også den med størst skadepotensial. I
tråd med den stadig fremadstormende teknologiske utviklingen i samfunnet er
også markedsføring, som begrep, utsatt for re-definisjoner. I praksis står man
ved bruk av KI i moderne markedsføring overfor en virkelighet hvor
abstrakthet, usikkerhet og etikk er fremtredende, og i tråd med denne
utviklingen ligger det et økende behov for diskusjon.
I denne avhandlingen drøftes følgende problemstilling; “På hvilken måte
påvirker kunstig intelligens moderne markedsføring, og hvordan kan denne
teknologien utnyttes?”. I markedsføringspraksis innehar kunstig intelligens
både styrker og svakheter, sammen med et stort forbedringspotensial. Ved at
KI-teknologi er mest anvendt innen digital markedsføring, har avhandlingen
basert seg på områder innenfor dette fagfeltet. Oppgavens teoretiske grunnlag
baseres på relevant litteratur tilknyttet fenomenet KI og relevante former for
markedsføring, samt personvern og etikk.
Som metodisk grunnlag, benyttet vi oss av en triangulær tilnærming. Den
kvalitative analysen utgjorde fundamentet for datagrunnlaget og de resultater vi
stod igjen med, mens de kvantitative resultatene ble benyttet for å kunne
generalisere og validere funnene. I tillegg ble funnene understøttet med
sekundærdata i form av supplerende litteratur.
I analyse og drøftelsesdelen fremkom flere relevante funn som belyste vår
problemstilling. Her trakk vi blant annet frem tolkningsuklarhet og mangel på
forståelse som utslagsgivende faktorer til den skepsisen flere forbrukere har til
begrepet. Videre ble det også reflektert rundt utfordringer knyttet til KI-bruk i
markedsføring, hvor en økende datamengde har gitt en teknologisk utvikling
som overgår regulatoriske retningslinjer, noe som har medført flere etiske
problemstillinger. Løsningene, som videre lå underordnet under
utviklingspotensialet ved bruk av KI i markedsføring, ble beskrevet ved å legge
til rette for personvernfremmende teknologi, henholdsvis gjennom mer
transparente tilnærmingsmåter og kompetanseutvikling.
Description
Bacheloroppgave i Forretningsutvikling og digitalisering fra Handelshøyskolen BI, 2021