Motivasjon og sosial elskverdighet i ansettelsesbeslutninger
Abstract
Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan motivasjon og sosial
elskverdighet spiller inn på ansettelsesbeslutninger. For å finne ut av dette har vi
utført et eksperiment hvor 261 respondenter, i fulltidsarbeid, skulle svare på en
spørreundersøkelse. I undersøkelsen skulle respondentene se for seg en situasjon
hvor vedkommende var arbeidsgiver og de skulle ansette en eventuell
arbeidstaker. Hensikten med denne undersøkelsen er å utforske om den
potensielle arbeidsgiveren assosierer en ytre, indre eller prososial motivert
arbeidssøker som noe positivt eller negativt. Respondentene som deltok i
undersøkelsen ble presentert for ett av tre mulige scenarioer hvor arbeidstakeren
var enten indre, ytre eller prososialt motivert.
I oppgaven blir teori og forskning om motivasjon, sosial elskverdighet og
rekruttering presentert. Dette blir gjort for å skape en forståelse av oppgavens
tema. Seks hypoteser blir så utarbeidet for å måle grad av
mellomgruppeforskjeller.
Resultatene viser at det er mellomgruppeforskjeller på alle områdene, men
signifikante forskjeller på spesielt tre områder. Områdene som viser størst
mellomgruppeforskjell er bedømmelse av hvor omsorgsfull arbeidstaker er,
anbefaling til ansettelse og sannsynlighet for å slutte i jobben. Ut ifra funnene ser
det ut til at respondentene ser på det å være ytre motivert som noe negativt og
indre og prososialt motiverte som mer positivt. Konklusjonen i oppgaven viser at
motivasjon og sosial elskverdighet spiller en stor rolle i ansettelsesbeslutninger.
Description
Bacheloroppgave i Human Resource Management fra Handelshøyskolen BI, 2021