• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Showrooming og Webrooming

Larsen, Caroline Skaar; Høvik, Mathilde Gulseth
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2912601.pdf (3.056Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2787129
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg fenomenene «showrooming» og «webrooming», og

moralaspektet knyttet til disse. Hensikten med denne studien er å utforske hvordan

moral og etikk kan ha en påvirkning på forbrukernes showrooming og

webrooming atferd. Problemstillingen vår hadde som siktemål å undersøke om det

moralske aspektet begrenser forbrukerne fra å utøve denne typen forbrukeratferd.

Det overordnede forskningsspørsmålet som ble utarbeidet i oppgaven lyder som

følgende:

«Har det moralske aspektet en påvirkning på at forbrukere ikke utfører

showrooming/ webrooming atferd i en større grad?»

Basert på teori og relevante antagelser ble det utviklet fem hypoteser for å besvare

oppgaven. Fire av disse fem hypotesene understøttes fra resultatene til studien. Vi

har utført et eksperiment med 410 deltakere for å innhente relevant data. I

eksperimentet ble deltakerne tilfeldig presentert for en av fire scenarioer som

beskrev forbrukeren Petter og en kjøpsprosess. Gjennom eksperimentet ble det

undersøkt hvordan deltakerne oppfattet ulike aspekter knyttet til moral og etikk, i

sammenheng med situasjonen som ble beskrevet og presentert for dem.

Oppsummert viser resultatene at deltakerne generelt ikke ser på showrooming og

webrooming atferd som unormalt eller særlig umoralsk. Vi fant imidlertid ut at

showrooming atferd ble sett på som mer umoralsk enn webrooming atferd, hvor

ytterpunktene «webrooming uten kjøpshjelp» og «showrooming med kjøpshjelp»

gikk igjen hos alle. Oppgaven viser dermed at antagelsen problemstillingen

presenterer, ikke understøttes av våre resultater.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2021
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit