dc.description.abstract | Denne oppgaven tar for seg fenomenene «showrooming» og «webrooming», og
moralaspektet knyttet til disse. Hensikten med denne studien er å utforske hvordan
moral og etikk kan ha en påvirkning på forbrukernes showrooming og
webrooming atferd. Problemstillingen vår hadde som siktemål å undersøke om det
moralske aspektet begrenser forbrukerne fra å utøve denne typen forbrukeratferd.
Det overordnede forskningsspørsmålet som ble utarbeidet i oppgaven lyder som
følgende:
«Har det moralske aspektet en påvirkning på at forbrukere ikke utfører
showrooming/ webrooming atferd i en større grad?»
Basert på teori og relevante antagelser ble det utviklet fem hypoteser for å besvare
oppgaven. Fire av disse fem hypotesene understøttes fra resultatene til studien. Vi
har utført et eksperiment med 410 deltakere for å innhente relevant data. I
eksperimentet ble deltakerne tilfeldig presentert for en av fire scenarioer som
beskrev forbrukeren Petter og en kjøpsprosess. Gjennom eksperimentet ble det
undersøkt hvordan deltakerne oppfattet ulike aspekter knyttet til moral og etikk, i
sammenheng med situasjonen som ble beskrevet og presentert for dem.
Oppsummert viser resultatene at deltakerne generelt ikke ser på showrooming og
webrooming atferd som unormalt eller særlig umoralsk. Vi fant imidlertid ut at
showrooming atferd ble sett på som mer umoralsk enn webrooming atferd, hvor
ytterpunktene «webrooming uten kjøpshjelp» og «showrooming med kjøpshjelp»
gikk igjen hos alle. Oppgaven viser dermed at antagelsen problemstillingen
presenterer, ikke understøttes av våre resultater. | en_US |