• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan påvirker en navne- og logoendring forbrukerens holdning til merkevaren?

Khachatrjan, Edita
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2910079.pdf (3.271Mb)
VEDLEGGFERDIG.pdf (409.3Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2783619
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Hvert tiende år velger merkevarer å endre på sine merkeelementer. De investerer

flere millioner kroner på å endre navn og logo, selv om de har høy grad av

kjennskap og et godt omdømme. I denne oppgaven har jeg kommet frem til

problemstillingen «Hvordan påvirker en navne- og logoendring forbrukerens

holdning til merkevaren?». Problemstillingen ble skapt på bakgrunn av min

interesse for merkevarebygging, og mitt ønske om å finne svar på hvordan slike

endringer påvirker forbrukerne.

TV 2 Sumo, Telia og Discovery+ er tre kontekster i oppgaven. Disse merkevarene

skal brukes som et hjelpemiddel til å innhente primærdata fra respondentene.

Valget falt på disse tre på grunn av de er profilerte merkevarer som nordmenn har

et godt kjennskap til, samt blir kategorien de tilhører i mer og mer relevant for

fremtiden.

I teoridelen valgte jeg å dukke ned i merkevarepyramiden, samt fordype meg i

holdninger. Videre har jeg dratt inn ansatte i bedrifter og strategivalg, som

muligens kan ha en påvirkning på forbrukerens holdning når det skjer en navneog

logoendring. Ved hjelp av teorien ble det dannet fem ulike antakelser, hvor

disse antakelsene ble oppsummert i en konseptuell modell. Faktorer som kan

påvirke holdningsendring er assosiasjoner, merkeforpliktelse, ekstern inkludering,

kundeservice og strategivalg.

Jeg ønsket å fordype meg i respondentens tanker, meninger, erfaringer og

holdninger. På grunnlag av dette valgte jeg å benytte kvalitativ metode, hvor jeg

tar i bruk fenomenologisk design. Valg av respondenter skjedde ved hjelp av et

vurderingsutvalg, hvor respondentene måtte oppfylle diverse utvalgskriterier.

Respondentene måtte være mellom 20 og 30 år, samtidig være kunde hos enten

TV 2 Sumo, Telia eller Discovery+. Det ble utført ni dybdeintervjuer via

plattformene Zoom og Teams. I tillegg fikk jeg muligheten til å ha et

ekspertintervju med Marianne Eskeland som er leder innenfor profil og design på

TV 2.
Description
Bacheloroppgave i Merkevarestrategi fra Handelshøyskolen BI, 2021
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit