• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse

Nguyen, Thy Anh Hoang; Eikeland-Tande, Erle; Strøm, Julie Victoria
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2897380.pdf (2.478Mb)
Vedlegg bacheloroppgave ferdig.pdf (157.1Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2779896
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
I løpet av de siste årene har digitalisering ført til at bedrifter har gått gjennom en

digital transformasjon. Digitalisering beskriver en teknologisk endring og omfatter

nye forretningsmodeller som gir muligheter for andre løsninger for handel.

Spesielt det siste året har dagligvarehandel på nett hatt en stor økning, som følge

av Covid-19 pandemien. Formålet med oppgaven har vært å finne ut hvilke

faktorer som utløser impulskjøp, knyttet til dagligvarehandel på nett og i fysisk

butikk.

Vi har med det kommet frem til følgende problemstilling:

“Er det en forskjell på kundereisen ved dagligvarehandel i fysisk butikk kontra i

nettbutikk, og har dette en sammenheng med eller innvirkning på impulskjøp?”

Vi har benyttet teorier om kundereise, impulskjøp, prisbevissthet, handlevaner og

vareeksponering. Videre har disse vært sentrale i vår hypotesetesting og drøftelse

av resultatene. Vi kom frem til fire hypoteser som tar for seg ulike faktorer sett

opp mot impulskjøp i fysisk butikk og på nett. H1 er hovedhypotesen og handler

om forskjeller i kundereisen. H2 handler om graden av prisbevissthet. H3 handler

om graden av planlegging og H4 handler om kundenes handlevaner og dens

innvirkning på impulskjøp. Hensikten er at H2, H3 og H4 skal besvare H1.

For å samle inn data til oppgaven har vi benyttet en kvantitativ metode med et

bekvemmelighetsutvalg. Ved hjelp av Qualtrics utviklet vi en spørreundersøkelse

som ble sendt ut til venner, familie og bekjente og delt på våre private Facebookkontoer.

Videre har vi benyttet oss av analyseprogrammene JMP og SPSS for å

teste om faktorene har en effekt på impulskjøp i ulike kundereiser.

Til slutt konkluderte vi med at det er signifikante årsakssammenhenger mellom

kundereisen på nett og i fysisk butikk, og dagligvarehandel på nett minsker

sannsynligheten for impulskjøp.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2021
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit