dc.description.abstract | I løpet av de siste årene har digitalisering ført til at bedrifter har gått gjennom en
digital transformasjon. Digitalisering beskriver en teknologisk endring og omfatter
nye forretningsmodeller som gir muligheter for andre løsninger for handel.
Spesielt det siste året har dagligvarehandel på nett hatt en stor økning, som følge
av Covid-19 pandemien. Formålet med oppgaven har vært å finne ut hvilke
faktorer som utløser impulskjøp, knyttet til dagligvarehandel på nett og i fysisk
butikk.
Vi har med det kommet frem til følgende problemstilling:
“Er det en forskjell på kundereisen ved dagligvarehandel i fysisk butikk kontra i
nettbutikk, og har dette en sammenheng med eller innvirkning på impulskjøp?”
Vi har benyttet teorier om kundereise, impulskjøp, prisbevissthet, handlevaner og
vareeksponering. Videre har disse vært sentrale i vår hypotesetesting og drøftelse
av resultatene. Vi kom frem til fire hypoteser som tar for seg ulike faktorer sett
opp mot impulskjøp i fysisk butikk og på nett. H1 er hovedhypotesen og handler
om forskjeller i kundereisen. H2 handler om graden av prisbevissthet. H3 handler
om graden av planlegging og H4 handler om kundenes handlevaner og dens
innvirkning på impulskjøp. Hensikten er at H2, H3 og H4 skal besvare H1.
For å samle inn data til oppgaven har vi benyttet en kvantitativ metode med et
bekvemmelighetsutvalg. Ved hjelp av Qualtrics utviklet vi en spørreundersøkelse
som ble sendt ut til venner, familie og bekjente og delt på våre private Facebookkontoer.
Videre har vi benyttet oss av analyseprogrammene JMP og SPSS for å
teste om faktorene har en effekt på impulskjøp i ulike kundereiser.
Til slutt konkluderte vi med at det er signifikante årsakssammenhenger mellom
kundereisen på nett og i fysisk butikk, og dagligvarehandel på nett minsker
sannsynligheten for impulskjøp. | en_US |