dc.description.abstract | Hensikten med denne oppgaven var å undersøke hvordan senterledelsen på Sartor
Storsenter kan benytte ulike motivasjonsmetoder for å stimulere innsats og bedre
selgerprestasjoner blant butikksjefene på senteret. Vi var spesielt interessert i
hvilke motiverende aktiviteter senterledelsen utfører i dag, potensielle
forbedringsområder og hvilke effekter det vil gi. Vi valgte å fokusere på nevnte
tema fordi vi anser det som helt nødvendig at det foreligger motivasjon blant
butikksjefene på et kjøpesenter for å oppnå gode salgsresultater og en sikker
fremtid. Til tross for at motiverende senterledelse har blitt mer aktuelt de siste
årene på grunn av økt konkurranse og kjøpesenterdød, finnes det svært lite
litteratur på området.
I første del av oppgaven tok vi for oss flere motivasjonsteorier som vi har vurdert
som relevante for senterledelsen med tanke på motivasjon. Vi har sett på indre og
ytre motivasjon, Maslows behovsteori og DISC-modellen. Dette har tydeliggjort
ulikhetene som finnes blant de ansatte og gitt oss innsikt i hvordan senterledelsen
best kan motivere de forskjellige butikklederne. I tillegg har vi sett på
likeverdsteori, jobbkarakteristikamodellen, målsettingsteorier og
belønningssystemets påvirkning på motivasjon. Til å besvare hvilken effekt
motivasjon kan ha for bedriften, har vi benyttet Service Profit Chain, som
konkretiserer at dersom den interne kvaliteten er god, vil også den eksterne
servicekvaliteten være god.
I analysedelen av oppgaven har vi benyttet oss av egen innhentet primærdata fra
dybdeintervju med markedssjef på Sartor Storsenter, ekspertuttalelser fra
nåværende og tidligere senterledere, samt data som er innhentet gjennom
spørreundersøkelse blant butikksjefene på senteret. Dataen ble så analysert og
knyttet opp mot teorien.
Funnene våre viser at senterledelsen helt klart er en viktig motivasjonskilde for
butikklederne på Sartor og at motivasjonsnivået påvirker deres prestasjoner. Til
tross for at markedssjef selv mener de ofte er rundt i butikkene, viser resultatene at
mange ønsker mer synlighet fra senterledelsen, annerkjennelse, tilbakemeldinger
og et bedre sosialt miljø. | en_US |