• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

SARTOR STORSENTER

Nyhus, Ingrid Kvamme; Helgesen, Pia Charlotte Deinboll
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2913407.pdf (3.097Mb)
VEDLEGG AA.pdf (311.7Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2779758
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Hensikten med denne oppgaven var å undersøke hvordan senterledelsen på Sartor

Storsenter kan benytte ulike motivasjonsmetoder for å stimulere innsats og bedre

selgerprestasjoner blant butikksjefene på senteret. Vi var spesielt interessert i

hvilke motiverende aktiviteter senterledelsen utfører i dag, potensielle

forbedringsområder og hvilke effekter det vil gi. Vi valgte å fokusere på nevnte

tema fordi vi anser det som helt nødvendig at det foreligger motivasjon blant

butikksjefene på et kjøpesenter for å oppnå gode salgsresultater og en sikker

fremtid. Til tross for at motiverende senterledelse har blitt mer aktuelt de siste

årene på grunn av økt konkurranse og kjøpesenterdød, finnes det svært lite

litteratur på området.

I første del av oppgaven tok vi for oss flere motivasjonsteorier som vi har vurdert

som relevante for senterledelsen med tanke på motivasjon. Vi har sett på indre og

ytre motivasjon, Maslows behovsteori og DISC-modellen. Dette har tydeliggjort

ulikhetene som finnes blant de ansatte og gitt oss innsikt i hvordan senterledelsen

best kan motivere de forskjellige butikklederne. I tillegg har vi sett på

likeverdsteori, jobbkarakteristikamodellen, målsettingsteorier og

belønningssystemets påvirkning på motivasjon. Til å besvare hvilken effekt

motivasjon kan ha for bedriften, har vi benyttet Service Profit Chain, som

konkretiserer at dersom den interne kvaliteten er god, vil også den eksterne

servicekvaliteten være god.

I analysedelen av oppgaven har vi benyttet oss av egen innhentet primærdata fra

dybdeintervju med markedssjef på Sartor Storsenter, ekspertuttalelser fra

nåværende og tidligere senterledere, samt data som er innhentet gjennom

spørreundersøkelse blant butikksjefene på senteret. Dataen ble så analysert og

knyttet opp mot teorien.

Funnene våre viser at senterledelsen helt klart er en viktig motivasjonskilde for

butikklederne på Sartor og at motivasjonsnivået påvirker deres prestasjoner. Til

tross for at markedssjef selv mener de ofte er rundt i butikkene, viser resultatene at

mange ønsker mer synlighet fra senterledelsen, annerkjennelse, tilbakemeldinger

og et bedre sosialt miljø.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Salgsledelse og personlig salg fra Handelshøyskolen BI, 2021
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit