• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan påvirker grønn markedsføring forbrukeres kjøpsintensjon for bærekraftige klær?

Paulsen, Eva; Hauge, Irene olaussen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2910833.pdf (2.992Mb)
Vedlegg.pdf (1.968Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2777405
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
I denne bacheloroppgaven skal vi løse problemstillingen «hvordan påvirker grønn

markedsføring forbrukernes kjøpsintensjon for bærekraftige klær?».

Analyseformålet for vår undersøkelse er å avdekke hva som skal til for at flere

forbrukere endrer sin kjøpsintensjon når det gjelder bærekraftige tekstiler, og

hvordan grønn markedsføring kan bistå i denne misjonen. Etter å ha undersøkt flere

teorier i forbrukeratferd, har vi valgt noen variabler vi ønsker å undersøke nærmere.

Kriteriene for seleksjonen av variablene er at de skal kunne måles av oss på vårt

nåværende kompetansenivå. Til dette har vi utarbeidet en egen hovedmodell, med

spesialfokus på variabelen ‘holdning’ som best kan forutsi atferd. Hovedmodellen

vår er basert på ulike holdningsmodeller som er omtalt i oppgaven. Vi har valgt å

undersøke dette gjennom et deskriptivt design, som tillater oss å se sammenhenger

mellom variabler. Selv om vi ikke kan si noe om årsak-virkning, kan vi imidlertid

si noe om hvilke variabler som spiller en signifikant rolle i å påvirke kjøpsintensjon.

Svarene ble samlet via en spørreundersøkelse som ga oss 150 svar. Ved å benytte

oss av en spørreundersøkelse har vi klart å samle flere svar enn ved bruk av

kvalitative metoder. I tillegg har vi muligheten til å tilegne en verdi på svarene som

gjør at vi kan sammenligne svarene med hverandre helt objektivt. Svarene har blitt

analysert ved hjelp av programmet SAS JMP.

Testing bekrefter at hovedmodellen vår er signifikant, og at interesse for bærekraft

forklarer 40 prosent av kjøpsintensjonen for bærekraftige klær. Populasjonen i

studien vår mener imidlertid at grønn markedsføring ikke påvirker deres

kjøpsintensjon for bærekraftige klær. Likevel er det grunner til å tro at forbrukere

ikke alltid er klar over at de er blitt påvirket av omgivelsene. Funnene viser også at

tidligere erfaring med kjøp av bærekraftige klær resulterer i positiv kjøpsintensjon,

og at tidligere frekvens har en signifikant effekt på kjøpsintensjon. Likeså viser

undersøkelsen at tillit til miljømerkinger har ingen effekt på kjøpsintensjon, men

oppfattet grønnvasking fører derimot til negativ kjøpsintensjon. Nesten tre

fjerdedeler av populasjonen sier at de mister lysten til å handle klær som oppfattes

som grønnvaskede. Konklusjonen i vår studie viser at grønn markedsførering bør

fremheve positive følelser hos målgruppen fremfor å minne på klimakatastrofer.

Videre er forbrukere ikke villige til å ofre kvalitet, pris eller funksjonalitet til fordel

for bærekraft, men er gjerne positive til å kjøpe bærekraftige klær dersom

miljøfordelene kommer som en bonusegenskap, istedenfor et kompromiss.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2021
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit