Bacheloroppgave - Human Resource Management
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2684841Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [819]
Sammendrag
Formålet med denne bacheloroppgaven har vært å undersøke hvor høy validitet og
reliabilitet gamification har i seleksjon. I tillegg har vi sett på hvorvidt
gamification kan oppleves som et rettferdig testverktøy. Vi har valgt følgende
problemstilling: “Hva er nytteverdien av gamification i seleksjons
sammenheng?”. Som det fremgår av problemstillingen har vi avgrenset oppgaven
til å se på testverktøyets nytteverdi i seleksjons sammenheng. Vi har derfor sett
bort fra sider ved gamification som omhandler motivasjon, opplæring og
kandidatopplevelse. Hensikten med oppgaven har vært å avdekke hvorvidt
gamification har en dokumentert nytteverdi, samt bidra til ny kunnskap og
forståelse av fenomenet.
I den teoretiske tilnærmingen har vi gitt en grunnleggende innføring i spill og
gamification. Videre har vi redegjort for sentrale arbeidspsykologiske testverktøy
med nytteverdi forankret i forskning. Avslutningsvis har vi sett på teori tilknyttet
rettferdig testing. Hensikten med dette har vært å tilegne oss en dypere forståelse
av fenomenet gamification, samt skape en forståelsesramme for leseren.
For å undersøke problemstillingen har vi benyttet en kvalitativ metode med et
fenomenologisk og faktabasert design. Hensikten med undersøkelsen har vært å
tilegne oss rik informasjon, kunnskap og opplevelser tilknyttet fenomenet. Som
følge av dette har vi benyttet et semistrukturert intervju som
datainnsamlingsmetode.
Hovedfunnene ble inndelt i fem kategorier; rettferdig testing, reliabilitet og
validitet, evne-og personlighetstester versus gamification, gamification i
fremtiden og employer branding. Basert på undersøkelsen fremkommer det at
gamification og dens nytteverdi per i dag ikke er godt nok dokumentert til å
benyttes alene som et testverktøy.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Human Resource Management fra Handelshøyskolen BI, 2020