«Hvorfor opplever Carma vekst i et marked i endring, og hvilke tiltak kan trekke flere kunder til fysiske butikker i Midtbyen?»
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2684837Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
I nyhetsbildet i Trondheim florerer det med overskrifter om «butikkdød» og
nedleggelser i Midtbyen. Formålet med vår bacheloroppgave er å se på
hvordan motebutikken Carma i Midtbyen opplever vekst til tross for
nedgangen i markedet, og hvordan andre butikker kan gjøre det samme.
Basert på dette har vi kommet frem til problemstilling:
«Hvorfor opplever Carma vekst i et marked i endring, og hvilke tiltak kan
trekke flere kunder til fysiske butikker i Midtbyen?»
Digitalisering har gjort sitt inntog i handelsbransjen, og med dette har markedet
og kundeatferden endret seg. Gjennom denne bacheloroppgaven vil vi ta for
oss situasjonen i Midtbyen, samt ta en titt på en av dens suksesshistorier,
Carma AS. Vi har holdt intervju med både daglig leder for Carma AS for å
forstå hvorfor Carma opplever vekst i et marked i endring, samt en representant
for Midtbyen Management for å få forståelse om hvordan situasjonen i
Midtbyen egentlig er.
For å svare på hvorfor Carma opplever vekst har vi gjennom litteraturstudie
presentert relevante teorier. Dette har gitt oss grunnlag for å analysere dette
videre. I metodekapittelet har vi brukt kvalitative og kvantitative metoder. Vi
har analysert Handelsrapporten 2019/2020 og Midtbyens
handlevaneundersøkelse, samt utført en kundeundersøkelse blant Carma sine
kunder for å få et bredere perspektiv og gi oss et godt grunnlag for å kunne
diskutere situasjonen.
Med denne oppgaven ønsker vi å besvare hvorfor det er så mye snakk om
butikkdød, og komme med forslag til hva fysiske butikker i Midtbyen kan
gjøre for å konkurrere mot nettbutikkene som overtar handelen.
Viktige funn fra analysen tyder på at det å være tilgjengelig på de kanalene
kundene er og følge med i tiden er viktig for å oppleve suksess. Andre tiltak vil
vi presentere i konklusjonen, som er basert på relevant teori og funn fra
analysene.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2020