Permisjonsvenn
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2684830Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
I denne bacheloroppgaven har vi utarbeidet en kampanjeplan på vegne av Røde
Kors Akershus og prosjektet “permisjonsvenn for innsatte”. Bakgrunnen for
kampanjen er at organisasjonen har hatt en lav oppslutning blant målgruppen
menn 25 år til 70 år bosatt på Østlandet. Formålet er derfor å øke kunnskapen
rundt tema for å redusere fordommer, og få flere til å melde seg som frivillig
permisjonsvenn.
På bakgrunn av dette kom vi frem til følgende problemstilling:
Hvordan kan vi gjennom kampanjen øke kunnskap og redusere fordommer slik
at flere vil melde seg som permisjonsvenn for innsatte?
I den formative fasen analyserte vi Røde Kors Akershus sin nåsituasjon for å få
et utgangspunkt for kampanjeplanen. Ved å analysere de interne og eksterne
faktorene, fastslo vi den viktigste nøkkelinteressenten til å være befolkningen.
For å kartlegge viktig primærdata gjennomførte vi kvalitative og kvantitative
undersøkelser som vi analyserte i SAS JMP.
Fase to omhandler kampanjens strategi. Vi fikk et bilde av den nåværende
posisjonen og tok utgangspunkt i organisasjonens nisje til å utarbeide ønsket
posisjon; å ta rollen som forbilde for andre frivillige organisasjoner innen
soningsaktiviteter. I denne delen formulerte vi også hovedmålet “få flere i
målgruppen til å melde seg som frivillige til prosjektet permisjonsvenn” som
underbygges av fire delmål. Videre valgte vi en proaktiv strategi for kampanjen
og utformet handlings- og kommunikasjonsstrategier.
I fase tre har vi tatt utgangspunkt i den overnevnte strategien og utarbeidet tre
taktikker som skal implementeres i tidsperioden fra 1.august til 1. september.
Taktikkene skal distribueres gjennom fortjente, egne og betalte medier, og er
henholdsvis publisitetsstunt, kampanjefilmer og Facebook-profil.
• Publisitetsstuntet skal øke kjennskapen til prosjektet i starten av
kampanjen, samt filmes og publiseres på Røde Kors Akershus
Facebook-profil.
Kampanjefilmene skal informere målgruppen og deles på deres
foretrukne plattform, Facebook.
• Facebook-profilen har som formål å lære målgruppen mer om
prosjektet, samt delta i prosjektet virtuelt.
I tillegg har vi utarbeidet støtteaktiviteter som informasjonsside og livestream
tilknyttet taktikkene.
Røde Kors Norge har gitt oss et hypotetisk budsjett på 110.000 kroner til
gjennomføringen av kampanjen. Kostandene tilknyttet produksjon av
kampanjefilmene er den største utgiftsposten.
I fase fire evaluerer vi kampanjen gjennom blant annet implementerings-,
progresjons- og sluttrapport. Med utgangspunkt i PR-teoriens pyramidemodell
foreslår vi ulike målemetoder for kampanjens hovedmål og fire delmål.
Evalueringen gir oss innsikt om kampanjen har bidratt til å nå målsetningene,
den ønskede posisjonen og dermed anses som vellykket.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2020