• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Permisjonsvenn

Engen, Henriette; Amundsen, Tora Cecilie
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2564733.pdf (2.057Mb)
VEDLEGG-KOM.pdf (1.423Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2684830
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [572]
Abstract
I denne bacheloroppgaven har vi utarbeidet en kampanjeplan på vegne av Røde

Kors Akershus og prosjektet “permisjonsvenn for innsatte”. Bakgrunnen for

kampanjen er at organisasjonen har hatt en lav oppslutning blant målgruppen

menn 25 år til 70 år bosatt på Østlandet. Formålet er derfor å øke kunnskapen

rundt tema for å redusere fordommer, og få flere til å melde seg som frivillig

permisjonsvenn.

På bakgrunn av dette kom vi frem til følgende problemstilling:

Hvordan kan vi gjennom kampanjen øke kunnskap og redusere fordommer slik

at flere vil melde seg som permisjonsvenn for innsatte?

I den formative fasen analyserte vi Røde Kors Akershus sin nåsituasjon for å få

et utgangspunkt for kampanjeplanen. Ved å analysere de interne og eksterne

faktorene, fastslo vi den viktigste nøkkelinteressenten til å være befolkningen.

For å kartlegge viktig primærdata gjennomførte vi kvalitative og kvantitative

undersøkelser som vi analyserte i SAS JMP.

Fase to omhandler kampanjens strategi. Vi fikk et bilde av den nåværende

posisjonen og tok utgangspunkt i organisasjonens nisje til å utarbeide ønsket

posisjon; å ta rollen som forbilde for andre frivillige organisasjoner innen

soningsaktiviteter. I denne delen formulerte vi også hovedmålet “få flere i

målgruppen til å melde seg som frivillige til prosjektet permisjonsvenn” som

underbygges av fire delmål. Videre valgte vi en proaktiv strategi for kampanjen

og utformet handlings- og kommunikasjonsstrategier.

I fase tre har vi tatt utgangspunkt i den overnevnte strategien og utarbeidet tre

taktikker som skal implementeres i tidsperioden fra 1.august til 1. september.

Taktikkene skal distribueres gjennom fortjente, egne og betalte medier, og er

henholdsvis publisitetsstunt, kampanjefilmer og Facebook-profil.

• Publisitetsstuntet skal øke kjennskapen til prosjektet i starten av

kampanjen, samt filmes og publiseres på Røde Kors Akershus

Facebook-profil.

Kampanjefilmene skal informere målgruppen og deles på deres

foretrukne plattform, Facebook.

• Facebook-profilen har som formål å lære målgruppen mer om

prosjektet, samt delta i prosjektet virtuelt.

I tillegg har vi utarbeidet støtteaktiviteter som informasjonsside og livestream

tilknyttet taktikkene.

Røde Kors Norge har gitt oss et hypotetisk budsjett på 110.000 kroner til

gjennomføringen av kampanjen. Kostandene tilknyttet produksjon av

kampanjefilmene er den største utgiftsposten.

I fase fire evaluerer vi kampanjen gjennom blant annet implementerings-,

progresjons- og sluttrapport. Med utgangspunkt i PR-teoriens pyramidemodell

foreslår vi ulike målemetoder for kampanjens hovedmål og fire delmål.

Evalueringen gir oss innsikt om kampanjen har bidratt til å nå målsetningene,

den ønskede posisjonen og dermed anses som vellykket.
Description
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2020
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit