Hvordan kan kulturbevisste ledelse påvirke salgsprestasjonen til ansatte i Varner?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2684621Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Denne oppgaven søker å belyse teamene ledelse, motivasjon og
organisasjonskultur i kleskonsernet Varner. Problemstillingen søker å avdekke i
hvilken grad ledelsen er bevisst på selskapets organisasjonskultur og hvordan
denne kan påvirke de ansattes salgsprestasjoner. Det som ligger til grunn for
teamet er endringer i detaljhandelen som følge av digitaliseringsbølgen. God
organisasjonskultur kan være en viktig strategisk ressurs og konkurransefordel for
organisasjonen dersom den er ledet på korrekt måte (Flamholtz & Randle, 2008).
Hennestad sier at de kulturelle trekk som dannes og kommer til uttrykk i
organisasjoner, springer ut av de utfordringer og problemer organisasjonen må
takle for å overleve (2015).
Problemstillingen som er grunnlaget for forskningsarbeidet lyder som følger:
«Hvordan kan kulturbevisst ledelse påvirke salgsprestasjonen til ansatte i
Varner?»
Teorigrunnlaget for å belyse temaet er avgrenset til ledelse, motivasjon og
organisasjonskultur. Organisasjonskultur og ledelse tar for seg hvordan
organisasjonskulturen blir oppfattet av ledelsen, og dermed hvordan de velger å
lede bedriften. Motivasjonskapittelet belyser hvordan valgt strategi påvirker
ansattes motivasjon og følgelig deres salgsprestasjoner. Metoden som er benyttet
er kvalitative dybdeintervju på tre nivå: ledelse, mellomledelse og medarbeidere.
Resultatene avdekker hvordan organisasjonskulturen blir kommunisert og
oppfattet på de ulike nivå i konsernet. Ved å benytte eksplorativt design ser man
tydelig både samsvar og ulikheter i hvordan organisasjonskulturen oppfattes.
Resultatene viser er at det er variasjoner på hvordan organisasjonskulturen
oppfattes og hvordan lederskap utføres i ulike butikker. Det oppleves som lite
samsvar mellom organisasjonskultur og bedriftens strategi. Funnene indikerer att
betydelige forskjeller i medarbeiderens salgsprestasjon kan skyldes ulike
lederstiler
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2020