• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan kan kulturbevisste ledelse påvirke salgsprestasjonen til ansatte i Varner?

Bjørnhaug, Susanna
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2571451.pdf (1.459Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2684621
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [572]
Sammendrag
Denne oppgaven søker å belyse teamene ledelse, motivasjon og

organisasjonskultur i kleskonsernet Varner. Problemstillingen søker å avdekke i

hvilken grad ledelsen er bevisst på selskapets organisasjonskultur og hvordan

denne kan påvirke de ansattes salgsprestasjoner. Det som ligger til grunn for

teamet er endringer i detaljhandelen som følge av digitaliseringsbølgen. God

organisasjonskultur kan være en viktig strategisk ressurs og konkurransefordel for

organisasjonen dersom den er ledet på korrekt måte (Flamholtz & Randle, 2008).

Hennestad sier at de kulturelle trekk som dannes og kommer til uttrykk i

organisasjoner, springer ut av de utfordringer og problemer organisasjonen må

takle for å overleve (2015).

Problemstillingen som er grunnlaget for forskningsarbeidet lyder som følger:

«Hvordan kan kulturbevisst ledelse påvirke salgsprestasjonen til ansatte i

Varner?»

Teorigrunnlaget for å belyse temaet er avgrenset til ledelse, motivasjon og

organisasjonskultur. Organisasjonskultur og ledelse tar for seg hvordan

organisasjonskulturen blir oppfattet av ledelsen, og dermed hvordan de velger å

lede bedriften. Motivasjonskapittelet belyser hvordan valgt strategi påvirker

ansattes motivasjon og følgelig deres salgsprestasjoner. Metoden som er benyttet

er kvalitative dybdeintervju på tre nivå: ledelse, mellomledelse og medarbeidere.

Resultatene avdekker hvordan organisasjonskulturen blir kommunisert og

oppfattet på de ulike nivå i konsernet. Ved å benytte eksplorativt design ser man

tydelig både samsvar og ulikheter i hvordan organisasjonskulturen oppfattes.

Resultatene viser er at det er variasjoner på hvordan organisasjonskulturen

oppfattes og hvordan lederskap utføres i ulike butikker. Det oppleves som lite

samsvar mellom organisasjonskultur og bedriftens strategi. Funnene indikerer att

betydelige forskjeller i medarbeiderens salgsprestasjon kan skyldes ulike

lederstiler
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2020
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit