• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kjøresimulator i trafikkopplæringen

Kongshaug, Nora Fredly; Gjørsvik, Lotte Solvik; Gausen, Kari
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2574522.pdf (2.048Mb)
Vedlegg Bachelor.pdf (2.901Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2684263
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [571]
Abstract
Denne bacheloroppgaven i markedsføringsledelse ved BI Trondheim ble skrevet

våren 2020 i samarbeid med trafikkskolen Way. Way er en av få aktører i Norge

som tilbyr simulatorbasert trafikkopplæring, og dette vekket en sterk interesse i

oss.

Vi var tidlig i kontakt med Way som straks sa seg villige til å kollaborere med oss.

Vi hadde på forhånd en tanke om hva vi ønsket skulle være vår problemstilling,

og valgte at denne skulle handle om hva som påvirker de som skal ta førerkort

klasse B til å velge kjøresimulator som en del av sin trafikkopplæring.

Problemstillingen har sitt utspring fra vårt ønske om å avdekke hvilke faktorer

som spiller inn på adopsjon av ny teknologi i trafikkskolebransjen. Aktuelle

faktorer som stadig innovasjon og ny teknologi, kunstig intelligens og bærekraft

gjorde dette til en spennende problemstilling å ta tak i.

For å besvare problemstillingen har vi hatt en så akademisk tilnærming som

mulig, hvor vi har benyttet kjente og mindre kjente teorier, forskningsartikler og

bøker knyttet til holdning, med spesielt fokus på holdning til innovasjoner og ny

teknologi. Vi så sammenhengen mellom to teorier, og koblet disse sammen til en

modell. Denne modellen har vært brukt som hovedgrunnlag for alle studiets

undersøkelser. Ut ifra denne teorien har vi utarbeidet syv undersøkelsesspørsmål

som tar for seg ulike aspekter ved holdning til bruk av kjøresimulator.

Vi valgte å benytte oss av flere metoder for å komme frem til våre funn. I

kvalitativ del brukte vi undersøkelsesspørsmålene, sekundærdata og teori for å

utforme en deskriptiv spørreundersøkelse som vi distribuerte til Ways målgruppe i

sosiale medier. Ut fra resultatene som kom frem i analysene valgte vi så å gå

videre til kvalitativ metode der vi brukte eksplorative dybdeintervjuer og kausalt

eksperiment for å underbygge funnene og få en dypere forståelse der vi hadde

behov for det. Gjennom alle analyser har vi vært kritiske til de funnene som har

blitt gjort, og vi kan med sikkerhet si at vi klarte å komme frem til gode, reliable

og valide funn som vi til slutt kunne benytte i vår konklusjon.

Gjennom drøftelsen kom vi frem konklusjonen, som viser til at forbrukernes

holdninger til å benytte kjøresimulator i trafikkopplæringen i stor grad formes av faktorer som miljøbevissthet, vareprat, læringspreferanser og

personlighetskarakteristikker. Funnene representerer i høy grad målgruppen Way

ønsker å nå ut til, og funnene er solide nok til at Way kan benytte dem når de skal

utforme nye markedsstrategier for kjøresimulatoren.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit