Kjøresimulator i trafikkopplæringen
Abstract
Denne bacheloroppgaven i markedsføringsledelse ved BI Trondheim ble skrevet
våren 2020 i samarbeid med trafikkskolen Way. Way er en av få aktører i Norge
som tilbyr simulatorbasert trafikkopplæring, og dette vekket en sterk interesse i
oss.
Vi var tidlig i kontakt med Way som straks sa seg villige til å kollaborere med oss.
Vi hadde på forhånd en tanke om hva vi ønsket skulle være vår problemstilling,
og valgte at denne skulle handle om hva som påvirker de som skal ta førerkort
klasse B til å velge kjøresimulator som en del av sin trafikkopplæring.
Problemstillingen har sitt utspring fra vårt ønske om å avdekke hvilke faktorer
som spiller inn på adopsjon av ny teknologi i trafikkskolebransjen. Aktuelle
faktorer som stadig innovasjon og ny teknologi, kunstig intelligens og bærekraft
gjorde dette til en spennende problemstilling å ta tak i.
For å besvare problemstillingen har vi hatt en så akademisk tilnærming som
mulig, hvor vi har benyttet kjente og mindre kjente teorier, forskningsartikler og
bøker knyttet til holdning, med spesielt fokus på holdning til innovasjoner og ny
teknologi. Vi så sammenhengen mellom to teorier, og koblet disse sammen til en
modell. Denne modellen har vært brukt som hovedgrunnlag for alle studiets
undersøkelser. Ut ifra denne teorien har vi utarbeidet syv undersøkelsesspørsmål
som tar for seg ulike aspekter ved holdning til bruk av kjøresimulator.
Vi valgte å benytte oss av flere metoder for å komme frem til våre funn. I
kvalitativ del brukte vi undersøkelsesspørsmålene, sekundærdata og teori for å
utforme en deskriptiv spørreundersøkelse som vi distribuerte til Ways målgruppe i
sosiale medier. Ut fra resultatene som kom frem i analysene valgte vi så å gå
videre til kvalitativ metode der vi brukte eksplorative dybdeintervjuer og kausalt
eksperiment for å underbygge funnene og få en dypere forståelse der vi hadde
behov for det. Gjennom alle analyser har vi vært kritiske til de funnene som har
blitt gjort, og vi kan med sikkerhet si at vi klarte å komme frem til gode, reliable
og valide funn som vi til slutt kunne benytte i vår konklusjon.
Gjennom drøftelsen kom vi frem konklusjonen, som viser til at forbrukernes
holdninger til å benytte kjøresimulator i trafikkopplæringen i stor grad formes av faktorer som miljøbevissthet, vareprat, læringspreferanser og
personlighetskarakteristikker. Funnene representerer i høy grad målgruppen Way
ønsker å nå ut til, og funnene er solide nok til at Way kan benytte dem når de skal
utforme nye markedsstrategier for kjøresimulatoren.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020