• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Prososial motivasjon og kama muta

Melkevik, Mathilde Fagertun; Gjernes, Sanne Ødegård; Olaussen, Miriam
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2574223.pdf (1.960Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2684162
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [572]
Abstract
I dette studiet har vi sett nærmere på om følelsen av å bli oppløftet og rørt kan

påvirke mennesker til å gjøre noe godt for andre, på eget initiativ. Slik atferd er

drevet av prososial motivasjon. Utgangspunktet for oppgaven var å se om

intensjon om prososialitet og faktisk atferd har en sammenheng. Følelsene vi

bruker i vårt eksperiment er en del av kama muta-modellen, som inkluderer en

bredere forståelse av positive følelser.

Vi har benyttet oss av både kvalitativ og kvantitativ metode, utformet i en

spørreundersøkelse og et laboratorieeksperiment, for å observere og samle inn

data. Deltakerne ble tilfeldig delt inn i en eksperiment- eller kontrollgruppe.

Alle deltakerne skulle gjennom tre faser av studiet. Hensikten i første fase var å

manipulere deltakerne med en rørende- eller atletisk video. I fase to ble

eksperimentet gjennomført. Her observerte vi deres prososiale atferd. I fase tre

rapporterte deltakerne opplevde følelser og reaksjoner, uavhengig av hvilken

gruppe de tilhørte. Slik fikk vi innsikt i hvorvidt det er en sammenheng mellom

å ønske å hjelpe andre, og å faktisk gjøre det.

Vi har utarbeidet seks hypoteser som skal støtte og svare på problemstillingen:

kan opplevelsen av å bli oppløftet og rørt påvirke prososial atferd? De fire

første hypotesene inkluderer kama muta følelser. Femte hypotese kartlegger

deltakernes intensjon om å handle prososialt, som sammenlignes med siste

hypotese, som måler deres faktiske atferd.

Eksperimentgruppen rapporterte høyere grad av opplevd kama muta enn

kontrollgruppen, og støtter derfor at manipulasjon av stimuli har en positiv

effekt. Vi har funnet ut at kama muta vekker intensjoner om å ville andre godt,

derimot var det ingen signifikant forskjell mellom gruppenes prososiale

motivasjon. Faktisk atferd var dermed uavhengig av manipulert stimuli. I

henhold til problemstillingen konkluderer vi med at opplevelsen av å bli

oppløftet og rørt kan fremme prososial motivasjon, men ikke nødvendigvis

forårsake prososial atferd.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit