Prososial motivasjon og kama muta
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2684162Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
I dette studiet har vi sett nærmere på om følelsen av å bli oppløftet og rørt kan
påvirke mennesker til å gjøre noe godt for andre, på eget initiativ. Slik atferd er
drevet av prososial motivasjon. Utgangspunktet for oppgaven var å se om
intensjon om prososialitet og faktisk atferd har en sammenheng. Følelsene vi
bruker i vårt eksperiment er en del av kama muta-modellen, som inkluderer en
bredere forståelse av positive følelser.
Vi har benyttet oss av både kvalitativ og kvantitativ metode, utformet i en
spørreundersøkelse og et laboratorieeksperiment, for å observere og samle inn
data. Deltakerne ble tilfeldig delt inn i en eksperiment- eller kontrollgruppe.
Alle deltakerne skulle gjennom tre faser av studiet. Hensikten i første fase var å
manipulere deltakerne med en rørende- eller atletisk video. I fase to ble
eksperimentet gjennomført. Her observerte vi deres prososiale atferd. I fase tre
rapporterte deltakerne opplevde følelser og reaksjoner, uavhengig av hvilken
gruppe de tilhørte. Slik fikk vi innsikt i hvorvidt det er en sammenheng mellom
å ønske å hjelpe andre, og å faktisk gjøre det.
Vi har utarbeidet seks hypoteser som skal støtte og svare på problemstillingen:
kan opplevelsen av å bli oppløftet og rørt påvirke prososial atferd? De fire
første hypotesene inkluderer kama muta følelser. Femte hypotese kartlegger
deltakernes intensjon om å handle prososialt, som sammenlignes med siste
hypotese, som måler deres faktiske atferd.
Eksperimentgruppen rapporterte høyere grad av opplevd kama muta enn
kontrollgruppen, og støtter derfor at manipulasjon av stimuli har en positiv
effekt. Vi har funnet ut at kama muta vekker intensjoner om å ville andre godt,
derimot var det ingen signifikant forskjell mellom gruppenes prososiale
motivasjon. Faktisk atferd var dermed uavhengig av manipulert stimuli. I
henhold til problemstillingen konkluderer vi med at opplevelsen av å bli
oppløftet og rørt kan fremme prososial motivasjon, men ikke nødvendigvis
forårsake prososial atferd.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020