• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan kan dulting bidra til å redusere matsvinn i norge?

Torgersen, Michelle Torgersen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2575617.pdf (3.047Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2684136
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [572]
Abstract
Denne bacheloroppgaven tar for seg dulting i dagligvarehandelen. Temaet dulting

har fått større oppmerksomhet i senere tid og dreier seg om å lede forbrukeren til å

ta bedre avgjørelser både for seg selv og samfunnet. Oppgavens hensikt er dermed

å undersøke om dulting er en betydningsfull faktor for å redusere matsvinnet i

Norge. Basert på tema ble følgende problemstilling utarbeidet: “Hvordan kan

dulting bidra til å redusere matsvinn i Norge?” Det ble utformet tre

undersøkelsesspørsmål for å bidra til å besvare denne problemstillingen.

Jeg har benyttet meg av relevant teori om dulting, The Dual Process Theory og

kjøpsprosessen for å støtte opp den videre forskningen, samt komme med en

konklusjon på problemstillingen. Jeg har også stilt meg kritisk til teorien.

Det ble benyttet både kvantitative og kvalitative undersøkelsesmetoder for å

undersøke de tre undersøkelsesspørsmålene. Jeg benyttet meg av en kvantitativ

spørreundersøkelse, observasjoner, samt korte intervjuer. Av dataen som ble

samlet inn fra spørreundersøkelsen, ble det gjennomført en faktoranalyse og tre ttester

i tillegg til en presentasjon av deskriptiv statistikk. Gjennom å bearbeide

resultatene fra observasjonene, utformet jeg tre ulike situasjoner som beskriver

atferden til kundene. I de korte intervjuene ble det lagt vekt på hvordan kunden

valgte å ordlegge seg på de ulike spørsmålene og hva som var forskjellig fra

handlende og ikke-handlende kunder av nedsatte matvarer.

Oppgavens funn viser at forbrukerne har en positiv holdning til matsvinn, hvor

flere av dem bidrar til å redusere matsvinnet. Det kommer frem at flere velger å

handle matvarer som er nedsatt. Når det gjelder vareplasseringen er det varierende

da den deskriptive statistikken tilsier at respondentene ikke reager negativ, gir

observasjonene og de korte intervjuene noe annerledes svar. Det foreligger også

usikkerhet for om kjøpsatferden til kundene er annerledes om man er bevisst over

konsekvensene matsvinn utgjør. Likevel kan man tolke at forbrukere som er

opptatt av matsvinn også vil ta det i betrakting når de handler matvarer. Pris,

holdning og vareplassering har vist seg å være blant de viktigste funnene.

Sistnevnte har et potensiale for å gi dultet større effekt gjennom nye tiltak.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit