• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvilken effekt har opplevde fordeler ved lojalitetsprogram på programlojalitet og kundelojalitet?

Strømme, Marthe Zhong; Hammer, Amy Christiane
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2565187.pdf (1.782Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2683827
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [572]
Sammendrag
En rekke bedrifter benytter seg i dag av lojalitetsprogrammer som et tiltak for å

stimulere til kundelojalitet. For å bygge kundelojalitet, er det en forutsetning at

lojalitetsprogrammene oppleves som verdifullt for medlemmene. Denne studien

fokuserer derfor på de kundeopplevde fordelene ved å være medlem av et

lojalitetsprogram og effekten av disse fordelene. Dette resulterte i følgende

problemstilling;

«Hvilken effekt har opplevde fordeler ved lojalitetsprogram på programlojalitet

og kundelojalitet?»

Oppgaven tar utgangspunkt i en tredeling av fordelene ved lojalitetsprogrammer:

1) utilitaristiske fordeler (monetære besparelser), 2) hedoniske fordeler

(utforsking og underholdning) og 3) symbolske fordeler (anerkjennelse og sosiale

ytelser). Basert på denne tredelingen har vi undersøkt hvilke kategorier av

opplevde fordeler som faktisk påvirker medlemmenes lojalitet til programmet.

Deretter har vi også undersøkt programlojalitetens betydning og i hvilken grad

lojalitet til programmet har en effekt på kundelojalitet.

Studien følger en kvantitativ metode med et deskriptivt forskningsdesign, hvor det

er blitt benyttet et elektronisk spørreskjema til innsamling av primærdata.

Utvalget bestod av venner og bekjente som var medlem av ulike

lojalitetsprogrammer. De innhentede primærdataene ble så analysert ved hjelp av

analyseprogrammet SAS JMP. Det har blitt gjennomført en deskriptiv analyse,

faktoranalyse, reliabilitetsanalyse, regresjonsanalyse og flere mediatoranalyser.

Hovedresultatene fra studien viste at høyre grad av opplevelsen av følgende

fordeler: monetære besparelser, underholdning og sosiale ytelser har en positiv

effekt på programlojalitet. Vi fant også i samsvar med tidligere forskning at

høyere grad av programlojalitet har en positiv effekt på kundelojalitet.

Resultatene viste også at de kundeopplevde fordelene påvirker kundelojaliteten

indirekte gjennom programlojalitet. Dette tilsier at bedriftene bør fokusere på å

styrke programlojaliten gjennom å øke kundenes opplevelse av de ovenfor nevnte

fordelene for å videre øke kundelojaliteten.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit