Melbillelarver som mat
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2683624Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Klimaendringene er en av de største og mest aktuelle utfordringene verden står
overfor i dag. Samtidig blir vi stadig flere mennesker på jorda, noe som fører til at
behovet for mat også øker. Som en konsekvens av dette kan det være relevant å se
på melbillelarver som en alternativ matkilde.
Melbillelarver har flere utfordringer relatert til både produksjon og
næringsinnhold, og er en vanlig proteinkilde i andre deler av verden som for
eksempel Asia. I Norge er melbillelarver derimot et relativt nytt fenomen, hvor
vår samarbeidsbedrift Larveriet er en av få produsenter. Med hensyn til at
Larveriet selv har uttrykt et ønske om å være mer tilstede på forbrukermarkedet og
med tanke på temaets aktualitet, utarbeidet vi følgende problemstilling:
«Hvordan er interessen for melbillelarver som matvare på forbrukermarkedet i dag»
Formålet med oppgaven var altså å kartlegge om det eksisterer et marked for
melbillelarver i Norge, samt å se på hvilke ulike insentiver som kan påvirke
interessen. I tillegg ønsket vi å komme frem til anbefalinger som kan være
relevant for Larveriet, og andre insektsprodusenter, i arbeidet med å tilpasse seg
situasjonen i markedet.
Vi har gjennomført et omfattende litteratursøk som har resultert i ulike teorier
innen forbrukeratferd og psykologi, samt teorien om produktutvikling.
Som en konsekvens av Covid-19 så vi oss nødt til å samle inn data med hensyn til
hva som rent praktisk var mulig å gjennomføre. Det ble utarbeidet fire
undersøkelsesspørsmål som la grunnlaget for analysene. I vår oppgave har vi valgt
en eksplorativ- og deskriptiv metodetilnærming, hvor vi endte opp med 21
dybdeintervjuer og 532 respondenter i en spørreskjemaundersøkelse.
Under kapittelet resultater og analyser har vi presentert funnene fra
undersøkelsene og analysert disse. Videre har vi drøftet analysene opp mot
oppgavens teoretiske forankring.
I og med at insekter som matvare er et relativt nytt fenomen i Norge med få
produkter tilgjengelige på forbrukermarkedet, har det generelt vært vanskelig å
finne relevant sekundærdata. Av den grunn er konklusjonen hovedsakelig basert på våre undersøkelser. Vår oppgave er ikke ment som et strategidokument for
Larveriet, eller andre insektsprodusenter, og kan derfor oppleves som generell.
Som konklusjon ser vi at det eksisterer en interesse for melbillelarver som
matvare på det norske forbrukermarkedet i dag. Likevel er det grunn til å tro at
denne interessen ikke omfatter et stort nok antall forbrukere til at
insektsprodusenter, som Larveriet, vil oppnå tilstrekkelig lønnsomhet i dette
markedet. Resultatene fra undersøkelsene tydet på at insentivene miljø,
næringsinnhold, assosiasjoner og matkultur påvirker interessen for melbillelarver.
Basert på våre analyser har vi derimot konkludert med at miljø og næringsinnhold
ikke påvirker som vi antok. Vi har også kommet fram til relevante anbefalinger
for Larveriet, og andre insektsprodusenter, som kan bidra til å øke interessen forog
salget av melbillelarver. Disse går blant annet ut på å tilpasse seg forbrukerne
ved å tilby kvernede produkter, samt å være tilstede i dagligvarekjedene.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020