• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Melbillelarver som mat

Pedersen, Ingrid; Olsø, Maren; Berg, Amalie
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2565568.pdf (2.292Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2683624
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [571]
Sammendrag
Klimaendringene er en av de største og mest aktuelle utfordringene verden står

overfor i dag. Samtidig blir vi stadig flere mennesker på jorda, noe som fører til at

behovet for mat også øker. Som en konsekvens av dette kan det være relevant å se

på melbillelarver som en alternativ matkilde.

Melbillelarver har flere utfordringer relatert til både produksjon og

næringsinnhold, og er en vanlig proteinkilde i andre deler av verden som for

eksempel Asia. I Norge er melbillelarver derimot et relativt nytt fenomen, hvor

vår samarbeidsbedrift Larveriet er en av få produsenter. Med hensyn til at

Larveriet selv har uttrykt et ønske om å være mer tilstede på forbrukermarkedet og

med tanke på temaets aktualitet, utarbeidet vi følgende problemstilling:

«Hvordan er interessen for melbillelarver som matvare på forbrukermarkedet i dag»

Formålet med oppgaven var altså å kartlegge om det eksisterer et marked for

melbillelarver i Norge, samt å se på hvilke ulike insentiver som kan påvirke

interessen. I tillegg ønsket vi å komme frem til anbefalinger som kan være

relevant for Larveriet, og andre insektsprodusenter, i arbeidet med å tilpasse seg

situasjonen i markedet.

Vi har gjennomført et omfattende litteratursøk som har resultert i ulike teorier

innen forbrukeratferd og psykologi, samt teorien om produktutvikling.

Som en konsekvens av Covid-19 så vi oss nødt til å samle inn data med hensyn til

hva som rent praktisk var mulig å gjennomføre. Det ble utarbeidet fire

undersøkelsesspørsmål som la grunnlaget for analysene. I vår oppgave har vi valgt

en eksplorativ- og deskriptiv metodetilnærming, hvor vi endte opp med 21

dybdeintervjuer og 532 respondenter i en spørreskjemaundersøkelse.

Under kapittelet resultater og analyser har vi presentert funnene fra

undersøkelsene og analysert disse. Videre har vi drøftet analysene opp mot

oppgavens teoretiske forankring.

I og med at insekter som matvare er et relativt nytt fenomen i Norge med få

produkter tilgjengelige på forbrukermarkedet, har det generelt vært vanskelig å

finne relevant sekundærdata. Av den grunn er konklusjonen hovedsakelig basert på våre undersøkelser. Vår oppgave er ikke ment som et strategidokument for

Larveriet, eller andre insektsprodusenter, og kan derfor oppleves som generell.

Som konklusjon ser vi at det eksisterer en interesse for melbillelarver som

matvare på det norske forbrukermarkedet i dag. Likevel er det grunn til å tro at

denne interessen ikke omfatter et stort nok antall forbrukere til at

insektsprodusenter, som Larveriet, vil oppnå tilstrekkelig lønnsomhet i dette

markedet. Resultatene fra undersøkelsene tydet på at insentivene miljø,

næringsinnhold, assosiasjoner og matkultur påvirker interessen for melbillelarver.

Basert på våre analyser har vi derimot konkludert med at miljø og næringsinnhold

ikke påvirker som vi antok. Vi har også kommet fram til relevante anbefalinger

for Larveriet, og andre insektsprodusenter, som kan bidra til å øke interessen forog

salget av melbillelarver. Disse går blant annet ut på å tilpasse seg forbrukerne

ved å tilby kvernede produkter, samt å være tilstede i dagligvarekjedene.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit