• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bacheloroppgave i entreprenørskap- og økonomi

Larsen, Emilie Trude; Jensen, Madelaine; Johannessen, Iselin Øvre
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2565913.pdf (1.781Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2683604
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [571]
Sammendrag
Oppgaven tar for seg hvorfor det er færre kvinnelige entreprenører i forhold til

mannlige entreprenører. Stadig flere kvinner ønsker å starte sin egen bedrift, men

det er fortsatt færre kvinner enn menn som er entreprenør i Norge i dag. For hver

kvinne som har en god inntekt fra en virksomhet hun har etablert selv, er det ni

menn som er i samme posisjon. Målet med vår forskningsprosess er å finne ut

hvorfor disse forskjellene eksisterer og hvilke faktorer som påvirker kvinnelige

entreprenørers valg. De siste årene har det kommet en rekke holdningskampanjer

med hensikt å inspirere kvinner og rette fokus på hvordan kvinner blir behandlet

og til tider forskjellsbehandlet i næringslivet. Vårt andre mål med

forskningsprosessen er dermed å undersøke hvordan ulike holdningskampanjer og

sosiale bevegelser kan ha en betydning i utviklingen av kvinnelige gründere og

deres motivasjon for å starte som selvstendig næringsdrivende.

På bakgrunn av dette vil oppgaven forsøke å besvare følgende

problemstilling:

“Hvilken betydning kan ulike holdningskampanjer eller sosiale bevegelser ha i

utviklingen av kvinnelige gründere og deres motivasjon i forhold til å starte som

selvstendig næringsdrivende?”

For å kunne besvare den satte problemstilling på best mulig måte gjennomførte vi

en kvalitativ undersøkelse i form av fem intervjuer. Utvelgelsen av informanter

baserte seg på at de måtte være kvinnelig entreprenør.

Vi har transkribert intervjuene og informantene holdes anonyme.

Intervjuobjektene omtales med en påfølgende bokstav. Under den empiriske

tilnærmingen har vi delt inn etter emner på følgende måte:

• Emne 1: Entreprenøren

• Emne 2: Personlighet

• Emne 3: diskriminering

• Emne 4: Holdningskampanjer

• Emne5: Motivasjonsfaktorer

Under det teoretiske rammeverk har vi benyttet oss av nødvendig teori og forskning

for å legge grunnlaget for videre prosess i vår oppgave. Innledningsvis presenterer

vi teorier om entreprenørskap før vi videre ser på kvinner i entreprenørskap, samt

faktorer på forskjellene vi har blant kjønn. Deretter ser vi nærmere på

holdningskampanjer med hovedfokus på #metoo, #huninvesterer og

#hunspanderer, for å undersøke om disse kampanjene har hatt eller har en betydning

i utviklingen av kvinners motivasjon for å bli selvstendig næringsdrivende. Det

teoretiske rammeverk og innsamlet data danner grunnlaget for påfølgende analyse

og konklusjon. Vi konkluderer i denne oppgaven med at holdningskampanjer er

mest effektive på kort sikt og at holdningskampanjer kan bidra til å øke kvinners

motivasjon til å ta steget for å bli gründer. Vi konkluderer også med at avsender,

formål og fokus på holdningskampanjene er avgjørende for deres effekt i det

kvinnelige gründermiljøet.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Entreprenørskap fra Handelshøyskolen BI, 2020
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit