Geofiltermarkedsføring på snapchat
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2683327Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
I denne bacheloroppgaven undersøkes det hva geofiltermarkedsføring på Snapchat
er og hva som er fordeler og ulemper med denne typen markedsføring og sette
dette i et større lys. Formålet med oppgaven er å se dette både fra et bedrifts og et
mottaker perspektiv og undersøker deler av denne typen markedsføring. Det har
ført til denne problemstillingen:
«Geofiltermarkedsføring på Snapchat»
For å finne ut mer om dette temaet har jeg delt dette opp i forskjellige hypoteser
og forskjellige type undersøkelser. For å løse og finne ut av disse hypotesene har
jeg brukt både kvantitativ og kvalitative metoder. I løpet av oppgaven har jeg
snakket med både markedsføringsbyrådet og daglig leder for Snapchat Norge, så
vell som vanlige brukere av Snapchat og geofilter. Det har blitt gjennomført
fokusgrupper, ekspertintervju og spørreundersøkelse for å samle inn data til
oppgaven.
I teoridelen er det koblet mange modeller teorier knyttet til
markedskommunikasjon, psykologi og digital markedsføring.
I analysen har det blitt gjennomført validitets- og reliabilitetstester for å sørge for
at oppgaven holder et høyt nivå, i tillegg til dette så har fokusgruppene og
ekspertintervjuet blitt analysert. Ved spørreundersøkelsen så har det blitt
gjennomført flere T-tester for å finne ut om forskjeller spesielt blant kjønnene i
bruken av geofilter.
Forskningen har bekreftet mye av det man hadde forventet av denne typen
markedsføring. Og at denne formen for markedsføring kommer til å spille en rolle
i fremtiden. Det er knyttet stor potensiale til geofiltermarkedsføring noe som
denne oppgaven peker på.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Digital markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2020