Investeringsanalyse Scrubber
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2683171Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
I 2018 vedtok International Maritime Organization (IMO) at lovlig grense for
svovelinnhold i drivstoff reduseres fra 3,5% til 0,5% globalt, og fra 0,5% til 0,1%
innenfor ECA-områder. Vedtaket trådte i kraft 1. januar 2020. For å tilfredsstille
kravene til IMO kan man enten bruke et dyrere drivstoff eller investere i et
rensesystem, scrubber. Frem til nå har rederne ønsket en toårig
tilbakebetalingsperiode, mye på grunnlag av stor usikkerhet knyttet til
fremtidige restriksjoner. I denne bacheloroppgaven tar vi for oss Nordic
American Tankers, et rederi som har valgt å ikke investere i et rensesystem. Med
bakgrunn i dette, og i kjølvannet av en pandemi og en oljepriskrig, har vi utredet
følgende problemstilling:
“Har det vist seg at Nordic American Tankers har fattet den mest lønnsomme
beslutningen i møte med IMO 2020, ved å ikke investere i scrubber? Og hva er
verdien av å utsette beslutningen ett år, gitt dagens situasjon?”
Vi ser på en investering med tre ulike scenario. For å løse problemstillingen
foretar vi en nåverdianalyse, som beregner de relevante kontantstrømmene.
Videre redegjør vi for variablene brukt i modellen, og anvender finansielle
metoder til å beregne avkastningskravet kontatstrømmene diskonteres med.
Videre analyserer vi, ved hjelp av modellen, de ulike scenariene. I denne delen
av oppgaven beregner vi også verdien av fleksibilitet, ved å se på en ettårig
utsettelsesopsjon. I drøftingen av analysene og opsjonen fremkommer det at
Nordic American Tankers uavhengig av scenario, har fattet den minst
lønnsomme beslutningen over et lengre perspektiv. Opsjonsmodellen er derimot
bygget opp på et to- og femårig perspektiv for å se på størst NNV.
Opsjonsverdien vi har beregnet er derimot kun på to år, da dette er redernes
ønskede tilbakebetalingsperiode.
På slutten av oppgaven svarer vi på problemstillingen, og i den grad
forutsetningene våre er realistiske, konkluderer vi med at Nordic American
Tankers har fattet den minst lønnsomme beslutningen over et lengre
tidsperspektiv. Begrenset til et toårig perspektiv vil verdien av å utsette
beslutningen ett år, være positiv.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Økonomistyring og investeringsanalyse fra Handelshøyskolen BI, 2020