Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUsterud, Felix Stridsberg
dc.contributor.authorHaug, Ivar Hagalid
dc.contributor.authorJacobsen, Mikkel Kayser
dc.date.accessioned2020-10-16T06:48:46Z
dc.date.available2020-10-16T06:48:46Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2683171
dc.descriptionBacheloroppgave i Økonomistyring og investeringsanalyse fra Handelshøyskolen BI, 2020en_US
dc.description.abstractI 2018 vedtok International Maritime Organization (IMO) at lovlig grense for svovelinnhold i drivstoff reduseres fra 3,5% til 0,5% globalt, og fra 0,5% til 0,1% innenfor ECA-områder. Vedtaket trådte i kraft 1. januar 2020. For å tilfredsstille kravene til IMO kan man enten bruke et dyrere drivstoff eller investere i et rensesystem, scrubber. Frem til nå har rederne ønsket en toårig tilbakebetalingsperiode, mye på grunnlag av stor usikkerhet knyttet til fremtidige restriksjoner. I denne bacheloroppgaven tar vi for oss Nordic American Tankers, et rederi som har valgt å ikke investere i et rensesystem. Med bakgrunn i dette, og i kjølvannet av en pandemi og en oljepriskrig, har vi utredet følgende problemstilling: “Har det vist seg at Nordic American Tankers har fattet den mest lønnsomme beslutningen i møte med IMO 2020, ved å ikke investere i scrubber? Og hva er verdien av å utsette beslutningen ett år, gitt dagens situasjon?” Vi ser på en investering med tre ulike scenario. For å løse problemstillingen foretar vi en nåverdianalyse, som beregner de relevante kontantstrømmene. Videre redegjør vi for variablene brukt i modellen, og anvender finansielle metoder til å beregne avkastningskravet kontatstrømmene diskonteres med. Videre analyserer vi, ved hjelp av modellen, de ulike scenariene. I denne delen av oppgaven beregner vi også verdien av fleksibilitet, ved å se på en ettårig utsettelsesopsjon. I drøftingen av analysene og opsjonen fremkommer det at Nordic American Tankers uavhengig av scenario, har fattet den minst lønnsomme beslutningen over et lengre perspektiv. Opsjonsmodellen er derimot bygget opp på et to- og femårig perspektiv for å se på størst NNV. Opsjonsverdien vi har beregnet er derimot kun på to år, da dette er redernes ønskede tilbakebetalingsperiode. På slutten av oppgaven svarer vi på problemstillingen, og i den grad forutsetningene våre er realistiske, konkluderer vi med at Nordic American Tankers har fattet den minst lønnsomme beslutningen over et lengre tidsperspektiv. Begrenset til et toårig perspektiv vil verdien av å utsette beslutningen ett år, være positiv.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectøkonomistyringen_US
dc.subjectinvesteringsanalyseen_US
dc.titleInvesteringsanalyse Scrubberen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel