• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Investeringsanalyse Scrubber

Usterud, Felix Stridsberg; Haug, Ivar Hagalid; Jacobsen, Mikkel Kayser
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2565395.pdf (6.645Mb)
Excel-modellering.xlsx (126.3Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2683171
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
I 2018 vedtok International Maritime Organization (IMO) at lovlig grense for

svovelinnhold i drivstoff reduseres fra 3,5% til 0,5% globalt, og fra 0,5% til 0,1%

innenfor ECA-områder. Vedtaket trådte i kraft 1. januar 2020. For å tilfredsstille

kravene til IMO kan man enten bruke et dyrere drivstoff eller investere i et

rensesystem, scrubber. Frem til nå har rederne ønsket en toårig

tilbakebetalingsperiode, mye på grunnlag av stor usikkerhet knyttet til

fremtidige restriksjoner. I denne bacheloroppgaven tar vi for oss Nordic

American Tankers, et rederi som har valgt å ikke investere i et rensesystem. Med

bakgrunn i dette, og i kjølvannet av en pandemi og en oljepriskrig, har vi utredet

følgende problemstilling:

“Har det vist seg at Nordic American Tankers har fattet den mest lønnsomme

beslutningen i møte med IMO 2020, ved å ikke investere i scrubber? Og hva er

verdien av å utsette beslutningen ett år, gitt dagens situasjon?”

Vi ser på en investering med tre ulike scenario. For å løse problemstillingen

foretar vi en nåverdianalyse, som beregner de relevante kontantstrømmene.

Videre redegjør vi for variablene brukt i modellen, og anvender finansielle

metoder til å beregne avkastningskravet kontatstrømmene diskonteres med.

Videre analyserer vi, ved hjelp av modellen, de ulike scenariene. I denne delen

av oppgaven beregner vi også verdien av fleksibilitet, ved å se på en ettårig

utsettelsesopsjon. I drøftingen av analysene og opsjonen fremkommer det at

Nordic American Tankers uavhengig av scenario, har fattet den minst

lønnsomme beslutningen over et lengre perspektiv. Opsjonsmodellen er derimot

bygget opp på et to- og femårig perspektiv for å se på størst NNV.

Opsjonsverdien vi har beregnet er derimot kun på to år, da dette er redernes

ønskede tilbakebetalingsperiode.

På slutten av oppgaven svarer vi på problemstillingen, og i den grad

forutsetningene våre er realistiske, konkluderer vi med at Nordic American

Tankers har fattet den minst lønnsomme beslutningen over et lengre

tidsperspektiv. Begrenset til et toårig perspektiv vil verdien av å utsette

beslutningen ett år, være positiv.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Økonomistyring og investeringsanalyse fra Handelshøyskolen BI, 2020
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit