• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Veien til god interessentledelse

Andersen, Simen Esbjørnsen; Fagerhaug, Erlend Sødal; Hansen, Kim Kristian Frøseth
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2565499.pdf (2.372Mb)
Kommunikasjonsplan for E6 Trondheim - Melhus og Mi.pdf (355.2Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2683146
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [571]
Abstract
I denne bacheloroppgaven undersøker vi hvordan Statens vegvesen leder

interessenter, gjennom følgende problemstilling:

Hva gjorde Statens vegvesen for å sikre samarbeidsvillige

eksterne interessenter i vegprosjektet E6 Trondheim–Melhus?

Vi undersøkte problemstillingen ved hjelp av Berland, Klakegg, og Seflands

(2014) modell for interessenthåndtering. Denne modellen dannet grunnlaget for

oppgavens teoridel, og for intervjuguiden. Primærdata er samlet inn gjennom tre

dybdeintervjuer med prosjektleder, prosjekteringsleder, og grunnerverver hos

Statens vegvesen.

Hovedmodellen fra Berland et al. består av 6 trinn, fra prosjektstart til

prosjektslutt. Disse er Omfang, Identifisere, Analysere, Planlegge, Engasjere, og

Rapportere. Hvert trinn inneholder anbefalinger til arbeidsmåte i

interessenthåndtering, og hva som skal til for å få samarbeidsvillige interessenter.

Vi fant flere likheter mellom intervjuobjektenes arbeidsmåte, og

anbefalingene fra trinn 1, 4, og 5 fra modellen. Det viste seg imidlertid at trinn 2

og 3 var mindre aktuelt for dette prosjektet, på grunn av områdets reguleringsplan.

Mye av arbeidet som beskrives i trinn 2 og 3 er beskrevet i reguleringsplanen, og

er utarbeidet i forkant av prosjektet. Reguleringsplanen er et tilbakevendende tema

i alle intervjuene, og det viser seg at den begrenser noe av friheten i

interessentarbeidet samtidig som den i seg selv ivaretar interessentene.

Oppgaven konkluderes med at Vegvesenet i stor grad fokuserer på

kommunikasjon og informering av interessenter. De bruker de verktøyene de har

tilgang på, men må på noen områder forholde seg til reguleringsplanen selv om

teorien foreslår andre fremgangsmåter. Hovedmodellen har derfor begrenset

gyldighet i dette vegprosjektet.
Description
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2020
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit