Serieentreprenørskap i norge
Abstract
Serieentreprenører er nødvendige for å tilføre innovasjon og samtidig utvikle
samfunnet med tiden. Vi ønsker å se nærmere på hvordan serieentreprenørskap ser
ut i Norge og gå nærmere inn på hvordan en typisk serieentreprenør tenker. Vi vil
i løpet av vår oppgave legge frem teoriforankrede funn for å besvare
problemstillingen:
Hvordan ser serieentreprenørskap ut i Norge?- Hva kjennetegner en
serieentreprenør og hva motiveres dem av?
Oppgavens første del presenterer bakgrunnen for oppgaven, etterfulgt av struktur
før vi legger til rette definisjonen av en entreprenør for å videre kunne drøfte en
serieentreprenør. Del to omhandler vårt teoretiske rammeverk og presenterer
teorier fra blant annet Penrose, Sarasvathy, Spilling, Lai og Maslow. Dette skaper
grunnlaget for oppgavens videre analyse. I del tre tar vi for oss metodene vi har
anvendt for å samle inn nødvendig data. Her fremlegges blant annet vår
kvalitative datainnhenting i form av ti dybdeintervju med ulike typer
entreprenører. Det var viktig for oss å kunne intervjue både kvinner og menn i
forskjellige aldersgrupper for å skape et helhetlig bilde av serieentreprenører i
Norge. Vi avslutter del tre med en kritikk av oppgavens reliabilitet og validitet for
å sikre kvaliteten av våre funn. Del fire vil presentere disse funnene og skille
primærdata inn i de relevante emnene. Avslutningsvis vil vi i del fem forankre
våre funn opp mot teorien og presentere en konklusjon i del seks som gir et klart
svar på vår problemstilling.
Gjennom vår oppgave har våre funn vist oss at det norske samfunnet er åpen for
serieentreprenørskap i form av rammeverk. Serieentreprenørene ser videre på de
norske normene som en negativ faktor, men mener at det har blitt bedre nå enn det
var for 10 år siden. Vi ser også at det som kjennetegner en serieentreprenør er en
samling av flere faktorer som energi, risikovillighet og selvstendighet. Dette
gjenspeiles også delvis i deres motivasjon hvor det å være sin egen sjef, samt
anerkjennelse fra andre er sammen med de materielle godene deres største
motivasjonskilde.
Description
Bacheloroppgave i Entreprenørskap og økomnomi fra Handelshøyskolen BI, 2020