Aktivitetsbasert kostnadsanalyse for I-Pack AS
Abstract
I-Pack er en totalleverandør av emballasje, display og kampanjemateriell i alle
former, størrelser og kvantum. Det er en nisjebedrift som er alene i Norge om å ha
emballasje og digitaltrykkeri under samme tak. De tilbyr mange ulike produkter,
og spesiallagde ordre som har gjort det vanskelig for dem å ha en god
kostnadsoversikt på produktene. Kompleksiteten i produksjonen har medført
komplikasjoner ved å beregne kostnader til tilbudene de gir, hvilket har medført
ordre med negativt resultat ettersom bransjen bygger på anbud. Av den grunn at
de tilbyr hundrevis av produkter, ble dette delt inn i tre produktkategorier:
Emballasje, display og ferdigvarer. Problemstillingen for oppgaven ble følgende:
“Er alle produktkategoriene lønnsomme, og hvordan kan vi hjelpe I-Pack å
kalkulere en mer korrekt kostnadskalkyle for innkommende ordre?”
Innhentingen av data har i all hovedsak gått gjennom daglig leder, Atle. Vi fikk en
full omvisning og et godt møte hos bedriften, men på grunn av situasjonen rundt
Covid-19 ble det vanskelig med personlige møter videre. Det har i stedet blitt
gjennomført kontinuerlige videomøter. Atle har vært daglig leder i bedriften i
over 20 år, og hans erfaring og avsatt tid har vært til stor hjelp ved innhenting av
data.
Verdikjeden har blitt gjennomgått for å finne frem til meningsfulle aktiviteter, og
fornuftige kostnadsdrivere til ABC-analysen. Det har blitt utarbeidet en
ABC-analyse som avslutningsvis kommer frem til lønnsomheten i bedriftens tre
produktkategorier. Tallene fra utredningen har også blitt benyttet til å utvikle en
ordrekalkyle. Livssykluskostnadene tilknyttet maskinene for bedriften er også
beregnet, og inkludert i ABC-analysen. Hensikten med dette er at bedriften skal
være økonomisk rustet for fremtidige investeringer når maskinene må erstattes.
Analysene og kalkylene i oppgaven kan benyttes som styringsverktøy i fremtiden,
dersom tallene blir oppdatert. Resultatet fra analysen er at bedriftens produktkategori emballasje er ulønnsom, og det anbefales derfor at kategorien
gjennomgås nærmere for å finne årsakene knyttet til dette negative resultatet.
Resultatet av analysen ble følgende:
Lønnsomhetskalkyle Emballasje Display Ferdigvare
Salgsinntekter 5 072 659 kr 7 615 409 kr 14 653 994 kr
Sum indirekte kostnader −3 253 294 kr −4 713 392 kr −1 005 431 kr
Sum direkte kostnad −2 433 960 kr −1 605 542 kr −9 541 252 kr
Sum indirekte og direkte −5 687 254 kr −6 318 934 kr −10 546 683 kr
Lønnsomhet per
produktgruppe −614 595 kr 1 296 475 kr 4 107 311 kr
Nøkkelord: ABC, produktlønnsomhet, ordrekalkyle, LCC, kostnadsanalyse
Description
Bacheloroppgave i Økonomistyring og investeringsanalyse fra Handelshøyskolen BI, 2020