Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRøren, Kristoffer Øiestad
dc.contributor.authorSunnset, Martin
dc.contributor.authorStinnerbom, Anta Niila Olof Alfred
dc.date.accessioned2020-10-15T06:41:08Z
dc.date.available2020-10-15T06:41:08Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2682899
dc.descriptionBacheloroppgave i Økonomistyring og investeringsanalyse fra Handelshøyskolen BI, 2020en_US
dc.description.abstractI-Pack er en totalleverandør av emballasje, display og kampanjemateriell i alle former, størrelser og kvantum. Det er en nisjebedrift som er alene i Norge om å ha emballasje og digitaltrykkeri under samme tak. De tilbyr mange ulike produkter, og spesiallagde ordre som har gjort det vanskelig for dem å ha en god kostnadsoversikt på produktene. Kompleksiteten i produksjonen har medført komplikasjoner ved å beregne kostnader til tilbudene de gir, hvilket har medført ordre med negativt resultat ettersom bransjen bygger på anbud. Av den grunn at de tilbyr hundrevis av produkter, ble dette delt inn i tre produktkategorier: Emballasje, display og ferdigvarer. Problemstillingen for oppgaven ble følgende: “Er alle produktkategoriene lønnsomme, og hvordan kan vi hjelpe I-Pack å kalkulere en mer korrekt kostnadskalkyle for innkommende ordre?” Innhentingen av data har i all hovedsak gått gjennom daglig leder, Atle. Vi fikk en full omvisning og et godt møte hos bedriften, men på grunn av situasjonen rundt Covid-19 ble det vanskelig med personlige møter videre. Det har i stedet blitt gjennomført kontinuerlige videomøter. Atle har vært daglig leder i bedriften i over 20 år, og hans erfaring og avsatt tid har vært til stor hjelp ved innhenting av data. Verdikjeden har blitt gjennomgått for å finne frem til meningsfulle aktiviteter, og fornuftige kostnadsdrivere til ABC-analysen. Det har blitt utarbeidet en ABC-analyse som avslutningsvis kommer frem til lønnsomheten i bedriftens tre produktkategorier. Tallene fra utredningen har også blitt benyttet til å utvikle en ordrekalkyle. Livssykluskostnadene tilknyttet maskinene for bedriften er også beregnet, og inkludert i ABC-analysen. Hensikten med dette er at bedriften skal være økonomisk rustet for fremtidige investeringer når maskinene må erstattes. Analysene og kalkylene i oppgaven kan benyttes som styringsverktøy i fremtiden, dersom tallene blir oppdatert. Resultatet fra analysen er at bedriftens produktkategori emballasje er ulønnsom, og det anbefales derfor at kategorien gjennomgås nærmere for å finne årsakene knyttet til dette negative resultatet. Resultatet av analysen ble følgende: Lønnsomhetskalkyle Emballasje Display Ferdigvare Salgsinntekter 5 072 659 kr 7 615 409 kr 14 653 994 kr Sum indirekte kostnader −3 253 294 kr −4 713 392 kr −1 005 431 kr Sum direkte kostnad −2 433 960 kr −1 605 542 kr −9 541 252 kr Sum indirekte og direkte −5 687 254 kr −6 318 934 kr −10 546 683 kr Lønnsomhet per produktgruppe −614 595 kr 1 296 475 kr 4 107 311 kr Nøkkelord: ABC, produktlønnsomhet, ordrekalkyle, LCC, kostnadsanalyseen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectøkonomistyringen_US
dc.subjectinvesteringsanalyseen_US
dc.titleAktivitetsbasert kostnadsanalyse for I-Pack ASen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel