• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aktivitetsbasert kostnadsanalyse for I-Pack AS

Røren, Kristoffer Øiestad; Sunnset, Martin; Stinnerbom, Anta Niila Olof Alfred
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2573389.pdf (4.712Mb)
Kostnadsinfo.xlsx (153.4Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2682899
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [571]
Abstract
I-Pack er en totalleverandør av emballasje, display og kampanjemateriell i alle

former, størrelser og kvantum. Det er en nisjebedrift som er alene i Norge om å ha

emballasje og digitaltrykkeri under samme tak. De tilbyr mange ulike produkter,

og spesiallagde ordre som har gjort det vanskelig for dem å ha en god

kostnadsoversikt på produktene. Kompleksiteten i produksjonen har medført

komplikasjoner ved å beregne kostnader til tilbudene de gir, hvilket har medført

ordre med negativt resultat ettersom bransjen bygger på anbud. Av den grunn at

de tilbyr hundrevis av produkter, ble dette delt inn i tre produktkategorier:

Emballasje, display og ferdigvarer. Problemstillingen for oppgaven ble følgende:

“Er alle produktkategoriene lønnsomme, og hvordan kan vi hjelpe I-Pack å

kalkulere en mer korrekt kostnadskalkyle for innkommende ordre?”

Innhentingen av data har i all hovedsak gått gjennom daglig leder, Atle. Vi fikk en

full omvisning og et godt møte hos bedriften, men på grunn av situasjonen rundt

Covid-19 ble det vanskelig med personlige møter videre. Det har i stedet blitt

gjennomført kontinuerlige videomøter. Atle har vært daglig leder i bedriften i

over 20 år, og hans erfaring og avsatt tid har vært til stor hjelp ved innhenting av

data.

Verdikjeden har blitt gjennomgått for å finne frem til meningsfulle aktiviteter, og

fornuftige kostnadsdrivere til ABC-analysen. Det har blitt utarbeidet en

ABC-analyse som avslutningsvis kommer frem til lønnsomheten i bedriftens tre

produktkategorier. Tallene fra utredningen har også blitt benyttet til å utvikle en

ordrekalkyle. Livssykluskostnadene tilknyttet maskinene for bedriften er også

beregnet, og inkludert i ABC-analysen. Hensikten med dette er at bedriften skal

være økonomisk rustet for fremtidige investeringer når maskinene må erstattes.

Analysene og kalkylene i oppgaven kan benyttes som styringsverktøy i fremtiden,

dersom tallene blir oppdatert. Resultatet fra analysen er at bedriftens produktkategori emballasje er ulønnsom, og det anbefales derfor at kategorien

gjennomgås nærmere for å finne årsakene knyttet til dette negative resultatet.

Resultatet av analysen ble følgende:

Lønnsomhetskalkyle Emballasje Display Ferdigvare

Salgsinntekter 5 072 659 kr 7 615 409 kr 14 653 994 kr

Sum indirekte kostnader −3 253 294 kr −4 713 392 kr −1 005 431 kr

Sum direkte kostnad −2 433 960 kr −1 605 542 kr −9 541 252 kr

Sum indirekte og direkte −5 687 254 kr −6 318 934 kr −10 546 683 kr

Lønnsomhet per

produktgruppe −614 595 kr 1 296 475 kr 4 107 311 kr

Nøkkelord: ABC, produktlønnsomhet, ordrekalkyle, LCC, kostnadsanalyse
Description
Bacheloroppgave i Økonomistyring og investeringsanalyse fra Handelshøyskolen BI, 2020
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit