• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva karakteriserer forbrukere som utfører showrooming?

Edvardsen, Henning; Dalberg, Ane Emely; Lundereng, Malin
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2568709.pdf (2.931Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2682869
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [572]
Sammendrag
I denne Bacheloroppgaven i digital markedsføring benyttes en variant av IMRoDmodellen,

som tydelig er delt inn i følgende deler: innledning, teori, metode,

resultat, diskusjon, og konklusjon. Hovedtemaet i oppgaven er showrooming,

avgrenset til klesbransjen. Basert på dette ble det utarbeidet en problemstilling:

“Hva karakteriserer forbrukere som utfører showrooming?”

Teorien vi har funnet har gitt oss en dypere forståelse i hvilke faktorer som

påvirker showrooming. Vi utarbeidet en forskningsmodell basert på tidligere

forskning gjort av Dahana et al., (2018). Modellen måtte forenkles, ettersom den

var svært omfattende. Variablene Opplevd risiko, Inntekt, Prisbevissthet, Grad av

involvering og Alder hadde ifølge teorier en effekt på Showrooming.

Videre begrunnet vi de valgene som ble tatt i forhold til metode og undersøkelse.

Vi valgte å benytte oss av et deskriptivt design. Samtidig ble det også formulert et

analyseformål: Å kartlegge hvilke karakteristikker som gjør en forbruker til en

showroomer. For å best mulig besvare dette, anvendte vi en spørreundersøkelse til

datainnsamling. Vi gjennomførte deretter en faktoranalyse for å se hvor gode

resultatene av operasjonaliseringen var. Faktoranalysen viste at særlig variabelen

Opplevd risiko ble operasjonalisert på en dårlig måte. Det ble også gjennomført

analyser i forhold til validitet og reliabilitet, med blandet resultat.

For å kunne svare på analyseformålet ble det benyttet en multippel

regresjonsanalyse. Regresjonsanalysen hadde en RSquare på 0,21. Dette

illustrerer forklaringskraften til variablene i analysen. Regresjonsanalysen belyste

at variablene Inntekt og Opplevd risiko måtte beholdes, ettersom de ikke var

signifikante. Dette fordi det forelå for mye usikkerhet til å forkaste nullhypotesen.

I diskusjonen i del 5 ble det presentert ulike svakheter ved oppgavens teorier,

metode og resultater, samt alternativ forskning som motstrider teoriene som er

brukt i oppgaven. På grunn av at teoriene hadde opphav fra land som Japan og

Spania, samt et veldig svakt utvalg og middelmådig operasjonalisering, kan ha

påvirket resultatet i stor grad.

I diskusjonen i del 5 ble det presentert ulike svakheter ved oppgavens teorier,

metode og resultater, samt alternativ forskning som motstrider teoriene som er

brukt i oppgaven. På grunn av at teoriene hadde opphav fra land som Japan og

Spania, samt et veldig svakt utvalg og middelmådig operasjonalisering, kan ha

påvirket resultatet i stor grad.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Digital Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2020
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit