dc.description.abstract | I denne Bacheloroppgaven i digital markedsføring benyttes en variant av IMRoDmodellen,
som tydelig er delt inn i følgende deler: innledning, teori, metode,
resultat, diskusjon, og konklusjon. Hovedtemaet i oppgaven er showrooming,
avgrenset til klesbransjen. Basert på dette ble det utarbeidet en problemstilling:
“Hva karakteriserer forbrukere som utfører showrooming?”
Teorien vi har funnet har gitt oss en dypere forståelse i hvilke faktorer som
påvirker showrooming. Vi utarbeidet en forskningsmodell basert på tidligere
forskning gjort av Dahana et al., (2018). Modellen måtte forenkles, ettersom den
var svært omfattende. Variablene Opplevd risiko, Inntekt, Prisbevissthet, Grad av
involvering og Alder hadde ifølge teorier en effekt på Showrooming.
Videre begrunnet vi de valgene som ble tatt i forhold til metode og undersøkelse.
Vi valgte å benytte oss av et deskriptivt design. Samtidig ble det også formulert et
analyseformål: Å kartlegge hvilke karakteristikker som gjør en forbruker til en
showroomer. For å best mulig besvare dette, anvendte vi en spørreundersøkelse til
datainnsamling. Vi gjennomførte deretter en faktoranalyse for å se hvor gode
resultatene av operasjonaliseringen var. Faktoranalysen viste at særlig variabelen
Opplevd risiko ble operasjonalisert på en dårlig måte. Det ble også gjennomført
analyser i forhold til validitet og reliabilitet, med blandet resultat.
For å kunne svare på analyseformålet ble det benyttet en multippel
regresjonsanalyse. Regresjonsanalysen hadde en RSquare på 0,21. Dette
illustrerer forklaringskraften til variablene i analysen. Regresjonsanalysen belyste
at variablene Inntekt og Opplevd risiko måtte beholdes, ettersom de ikke var
signifikante. Dette fordi det forelå for mye usikkerhet til å forkaste nullhypotesen.
I diskusjonen i del 5 ble det presentert ulike svakheter ved oppgavens teorier,
metode og resultater, samt alternativ forskning som motstrider teoriene som er
brukt i oppgaven. På grunn av at teoriene hadde opphav fra land som Japan og
Spania, samt et veldig svakt utvalg og middelmådig operasjonalisering, kan ha
påvirket resultatet i stor grad.
I diskusjonen i del 5 ble det presentert ulike svakheter ved oppgavens teorier,
metode og resultater, samt alternativ forskning som motstrider teoriene som er
brukt i oppgaven. På grunn av at teoriene hadde opphav fra land som Japan og
Spania, samt et veldig svakt utvalg og middelmådig operasjonalisering, kan ha
påvirket resultatet i stor grad. | en_US |