Studentrekruttering – valgfaktorer og informasjonskilder
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2663894Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven vil jeg å undersøke hvordan min arbeidsgiver OsloMet –
storbyuniversitetet kan drive rekruttering av studenter mest effektivt. Jeg ser da på
to forhold: 1. hvilke valgfaktorer som har betydning for søkernes valg av
utdanning og for å velge OsloMet som studiested. Og 2. hvilke informasjonskilder
søkerne benytter seg av og som har størst påvirkning på deres valg.
Som datagrunnlag har jeg en større, kvantitativ undersøkelse blant potensielle
studenter som har studier på lavere grad ved OsloMet som sin førsteprioritet våren
2018 (Søkerundersøkelsen). Funnene i denne søkerundersøkelsen analyserer og
drøfter jeg så mot funnene i 20 vitenskapelige artikler som går på
studentrekruttering i Norge og internasjonalt.
Fra søkerundersøkelsen finner jeg at den klart viktigste valgfaktoren for å studere
på OsloMet er at universitetet tilbyr det studiet studentene er mest interessert i.
Nest viktigst for søkerne er at OsloMet er nær der de bor. Tredje viktigst er
OsloMets faglige omdømme. De andre valgfaktorene som sosialt miljø, attraktiv
lokalisering, profilering markedsføring, og ikke minst det at OsloMet har blitt
universitet framstår som lite viktige.
Nettsider er den gruppen av informasjonskilder som både er klart mest brukt og
som har åpenbart størst påvirkning på søkernes valg av studiested. Det gjelder
både interne og eksterne nettsider. Deretter følger påvirkere; først og fremst
familie, venner og studenter som allerede går på OsloMet. Andre påvirkere som
rådgivere og kollegaer ser ut til å ha mindre betydning.
Fysiske møteplasser som utdanningsmesser, Åpen dag og skolebesøk/foredrag har
mindre betydning. Enda mindre viktig fremstår ulike trykte informasjonskilder,
som studiemagasin. Bruken er imidlertid større blant de yngste søkerne og de som
kommer fra fylkene nærmest universitetet. Helt på bunn i betydning finner vi
media og, kanskje noe overraskende, også sosiale medier representert ved
Facebook og Instagram.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Digital kommunikasjonsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2019