• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Studentrekruttering – valgfaktorer og informasjonskilder

Molandsveen, Sverre
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Prosjektoppgave Digital komm ledelse Studentrekruttering Levert.pdf (1.968Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2663894
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Executive Master of Management [66]
Abstract
I denne oppgaven vil jeg å undersøke hvordan min arbeidsgiver OsloMet –

storbyuniversitetet kan drive rekruttering av studenter mest effektivt. Jeg ser da på

to forhold: 1. hvilke valgfaktorer som har betydning for søkernes valg av

utdanning og for å velge OsloMet som studiested. Og 2. hvilke informasjonskilder

søkerne benytter seg av og som har størst påvirkning på deres valg.

Som datagrunnlag har jeg en større, kvantitativ undersøkelse blant potensielle

studenter som har studier på lavere grad ved OsloMet som sin førsteprioritet våren

2018 (Søkerundersøkelsen). Funnene i denne søkerundersøkelsen analyserer og

drøfter jeg så mot funnene i 20 vitenskapelige artikler som går på

studentrekruttering i Norge og internasjonalt.

Fra søkerundersøkelsen finner jeg at den klart viktigste valgfaktoren for å studere

på OsloMet er at universitetet tilbyr det studiet studentene er mest interessert i.

Nest viktigst for søkerne er at OsloMet er nær der de bor. Tredje viktigst er

OsloMets faglige omdømme. De andre valgfaktorene som sosialt miljø, attraktiv

lokalisering, profilering markedsføring, og ikke minst det at OsloMet har blitt

universitet framstår som lite viktige.

Nettsider er den gruppen av informasjonskilder som både er klart mest brukt og

som har åpenbart størst påvirkning på søkernes valg av studiested. Det gjelder

både interne og eksterne nettsider. Deretter følger påvirkere; først og fremst

familie, venner og studenter som allerede går på OsloMet. Andre påvirkere som

rådgivere og kollegaer ser ut til å ha mindre betydning.

Fysiske møteplasser som utdanningsmesser, Åpen dag og skolebesøk/foredrag har

mindre betydning. Enda mindre viktig fremstår ulike trykte informasjonskilder,

som studiemagasin. Bruken er imidlertid større blant de yngste søkerne og de som

kommer fra fylkene nærmest universitetet. Helt på bunn i betydning finner vi

media og, kanskje noe overraskende, også sosiale medier representert ved

Facebook og Instagram.
Description
Executive Master of Management i Digital kommunikasjonsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2019
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit