Importmerverdiavgift på fjernleverbare tjenester, næringsdrivende-kravet i mval § 3-30 annet ledd.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2621155Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven har jeg redegjort for, drøftet og analysert begrepet næringsdrivende i
mval § 3-30 annet ledd, som omhandler import-merverdiavgift på fjernleverbare tjenester. Når
anses et foretak som næringsdrivende etter merverdiavgiftsloven? Det er klar rett etter denne
regel at kun næringsdrivende og offentlig virksomhet har plikt til å beregne import-mva ved
import av fjernleverbare tjenester. Slikt plikt foreligger kjøper og avgiften skal innberettes
etter ordningen med snudd avregning. I de tilfeller der kjøper ikke plikter å beregne importmva
på fjernleverbare tjenester er resultatet nullavgift noe som utgjør en konkurransefordel
utenlandske tjenesteytere.
Jeg har sett på bakgrunn, historikk og lovgivers formål med import-mva på tjenester
og redegjort for begrepet fjernleverbare tjenester og avgrenset disse mot stedbundne tjenester.
Begrepet «næringsdrivende» i mval § 3-30 (2) er i liten grad behandlet av domstolene, det
finnes ingen høyesterettsdom og kun en lagmannsrettsdom «Zymtech Holding AS» (heretter
ZH) og denne er sentral i min drøfting. For å klarlegge praktiseringen av regelverket har jeg
også sett på forvaltningspraksis, spesielt klagenemndsavgjørelser og bindende
forhåndsuttalelser. Det synes å være variasjon i hvordan terskelen for begrepet
«næringsdrivende» i mval § 3-30 annet ledd praktiseres og et sentralt formål om
konkurransenøytralitet synes i liten grad praktisert konsekvent. En rekke tilfeller med
nullavgift og dobbelt-avgift er identifisert og det er vanskelig å se en ensartet praksis. Utfallet
i de sakene det er sett på i denne oppgaven spriker mellom ytterligheter. På den ene side er det
avgjørelser som samsvarer med skatterettens tolkning av begrepet næringsdrivende, det vil si
en høy terskel for når foretaket anses som næringsdrivende etter mval § 3-30 annet ledd. På
den annen side er det avgjørelser som tilsier en lav terskel der det legges vekt på lovgivers
uttalelse om hensynet til konkurransenøytraliteten.
I avslutningskapittelet har jeg tillatt meg å vise mine egne tanker om hvordan denne
varierende praksis og svakheter i forhold til formålet om konkurransenøytraliteten kan rettes
på. En konkretisering av begrepet «næringsdrivende» i mval kunne vært ønskelig. En
klargjøring av regelverket kunne vært oppnådd om en sak ble tatt opp til behandling i
høyesterett der næringsbegrepet i mval var tema. En mer drastisk endring ville vært å
harmonisere regelverket med EU-direktivets regler, noe som ville innebære å «skrote»
begrepet fjernleverbare tjenester og la leveringsstedet / hjemsted være avgjørende for
plassering av avgift på alle tjenester.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Skatte- og avgiftsrett fra Handelshøyskolen BI, 2019