Unormal avkastning ved annonsering av fusjoner og oppkjøp på Oslo Børs
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2621069Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven undersøker og måler annonseringseffekter i
aksjekursene hos norske selskap som resultat av annonsering av fusjoner og
oppkjøp. Dette skjer gjennom en begivenhetsstudie der vi analysert aksjeprisene
på annonseringsdagen og dagene rundt annonseringen. Ved bruk av tverrsnittsregresjon
har vi estimert nødvendige parametere for å kunne måle den unormale
avkastningen for kjøperen i en fusjon eller oppkjøp i det norske markedet. I tillegg
har vi undersøkt om betalingsmidler, fusjonstype og oppkjøp av bedrifter utenfor
Norge har en effekt på den aggregerte unormale avkastningen.
Utvalget består av 129 gjennomførte fusjoner og oppkjøp på Oslo Børs mellom
1999-2019 der oppgaven kun tar for seg kjøperen.
Funnene fra våre analyser kan sammenfattes på følgende måte:
1. Vi avdekker at aksjonærene hos kjøperen oppnår en positiv unormal
avkastning i begivenhetsvinduene [-5,0,5], [-3,0,3] og [-1,0,1] rundt
annonseringen på henholdsvis 4,41%, 3,89% og 3,29% i gjennomsnitt.
2. Vi har funnet grunnlag for at betalingsform også påvirker den unormale
avkastningen på over 95% signifikansnivå. Selskap som velger å finansiere
oppkjøpet med likvide midler oppnår i gjennomsnitt 1,1% lavere avkastning
enn de selskapene som velger en kombinasjon av likvide midler og
verdipapirer.
3. Vi har ikke funnet støtte for at selskapene som fusjonerer eller kjøper opp
selskap i utlandet oppnår en forskjell i avkastning enn de selskapene som kun
gjør dette i Norge. Ikke-signifikante resultater viser til at kjøpere som
fusjonerer og kjøper opp selskap i utlandet er knyttet til en marginalt negativ
avkastning på -0,55%.
4. Vi har ikke funnet støtte for at selskap som fusjonerer eller foretar et oppkjøp
med hensikt å gi seg inn i andre markeder oppnår en forskjell i avkastning
sammenlignet med de som kun vokser vertikalt i forbindelse med oppkjøpet.
Våre ikke-signifikante resultater viser til at de selskapene som ekspanderer
vertikal i forbindelse med fusjonene og oppkjøpene oppnår en litt høyere
avkastning enn de selskapene som kun ekspanderer horisontalt.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2019