• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan bygge merkeassosiasjoner for en nettbutikk i et konkurransepreget marked, og hvordan den digitale kundereisen påvirker merkevarebyggingen

Birkelid, Vanja; Berntsen, Stine Sofie
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2259844.pdf (5.110Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2621065
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
I denne oppgaven har vi sett på netthandel og hvordan kundereisen har utviklet

seg i sammenheng med teknologien. Internett har gjort det enklere for kunder å

hente informasjon om produkter og tjenester, måten kunder orienterer seg på har

dermed endret seg. Innenfor dette temaet har vi presentert nettbutikken Louds som

er en ny aktør på markedet. Vi har tatt for oss hvordan Louds kan bygge sterke,

positive og unike merkeassosiasjoner som treffer målgruppen i et

konkurransepreget marked. Et av de sentrale temaene som vi har gått inn på er

merkeimage med hovedfokus på assosiasjoner. Vi har også tatt for oss

kundereisen og hvordan denne har endret seg til å bli digital.

Vår studie benytter seg av et kvalitativt design. Vi tok først i bruk et eksplorativt

design hvor vi hentet inn data fra tidligere forskning og anvendte litteraturstudier.

Vi gjennomførte elisiteringsteknikker for å gå i dybden på ulike assosiasjoner hos

respondentene. Ved å bearbeide svarene våre utarbeidet vi et assosiasjonsnettverk

for Louds. Dette sammenlignet vi med et assosiasjonsnettverk for det ideelle

merkeimaget til nettbutikken. Vi har i tillegg brukt kausalt design og gjennomført

observasjonsstudier. Dette for å kunne lage en protokoll over tankeprosessen til

respondentene, samt skaffe oss et overblikk over den digitale kundereisen.

Funn viste at målgruppen har positive assosiasjoner til Louds i dag. Vi ser at

assosiasjonsnettverket vi lagde fra elisiteringsteknikkene var overraskende likt

Louds sitt ideelle merkeimage. Vi erfarte at kjøpsprosessen ble påvirket negativt

ved at kundene støtte på flere svakheter ved nettsiden. Dette var blant annet

problemer med å legge inn informasjon til bestilling, mangler ved produktbilder,

usikkerhet ved størrelser og lignende. På bakgrunn av funnene og diskusjonen

konkluderer vi med at Louds har mange positive assosiasjoner, men at de trenger

å bygge unike og sterke assosiasjoner i tillegg. Det unike med Louds i forhold til

konkurrentene er fokuset de har på et naturlig og sunt bilde på kropp, men

spørsmålet er om dette er unikt nok for å skille seg ut. Louds bør bygge videre på

de assosiasjonene som er sterkest hos dem per i dag, samt skape et mer unikt

merkeimage for å skille seg ut. Å ta grep i kundereisen og fikse svakheter ved

nettsiden, kan ha en positiv effekt for nettbutikken. Det kan føre til at kunder

danner seg positive assosiasjoner etter handel, samt ser på Louds som en

profesjonell og troverdig aktør.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2019
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit