Hvilke holdninger påvirker kjøp og konsum av økologisk brød?
Abstract
Denne oppgaven handler om hvilke holdningsattributter som er avgjørende
når forbrukeren står ovenfor et valg av økologisk brød. På bakgrunn av dette
er problemstillingen:
“Hvilke holdninger påvirker kjøp og konsum av økologisk brød?”
Oppgaven er delt inn i 6 deler, der hver av delene utgjør rammeverket for
problemstillingen.
Oppgaven starter med å representere den økende etterspørselen av
økologiske matvarer i dagligvarebutikkene i Norge. Stortingets målsetning
er at innen 2020 skal 15 % av Norges produksjon og forbruk av matvarer
være økologiske. Dette er et ambisiøst mål med tanke på at Norge er et av
de landene i Vest-Europa med lavest omsetning på økologisk mat med bare
1 % av totalmarkedet. Etter vi studerte ulike økologiske matkategorier, viste
det seg at særlig brød henger etter. Økologisk brød har under én prosent av
det totale brødsalget i landet. Omsetningen til økologisk brød økte frem mot
2017, men etter dette har veksten vært avtagende.
Da vi fikk øye på den avtagende veksten i denne matvarekategorien, fant vi
raskt interesse for økologisk versus konvensjonelt brød. Hva er årsaken til at
vi velger det brødet vi gjør, hvilke holdninger og preferanser viser seg å
være av størst betydning når forbrukeren evaluerer brød?
Økologisk brød er et tema som ikke er forsket så mye på tidligere, som har
vært et utfordrende punkt i oppgaven med tanke på sekundærdata og
relevante kilder. Gjennom sekundærlitteratur har vi hentet ut både
forskningsartikler om økologi, samt teorier som skal være med på å avdekke
problemstillingen.
Metodedelen består av både dybdeintervju og spørreundersøkelse, der vi har
tatt for oss eksplorativt design og deskriptivt design. Funnene gjennom
spørreundersøkelsen har vi hentet i SAS JMP 14.
Description
Bacheloroppgave i Retail management fra Handelshøyskolen BI, 2019