Hvilke holdninger påvirker kjøp og konsum av økologisk brød?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2620685Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Denne oppgaven handler om hvilke holdningsattributter som er avgjørende
når forbrukeren står ovenfor et valg av økologisk brød. På bakgrunn av dette
er problemstillingen:
“Hvilke holdninger påvirker kjøp og konsum av økologisk brød?”
Oppgaven er delt inn i 6 deler, der hver av delene utgjør rammeverket for
problemstillingen.
Oppgaven starter med å representere den økende etterspørselen av
økologiske matvarer i dagligvarebutikkene i Norge. Stortingets målsetning
er at innen 2020 skal 15 % av Norges produksjon og forbruk av matvarer
være økologiske. Dette er et ambisiøst mål med tanke på at Norge er et av
de landene i Vest-Europa med lavest omsetning på økologisk mat med bare
1 % av totalmarkedet. Etter vi studerte ulike økologiske matkategorier, viste
det seg at særlig brød henger etter. Økologisk brød har under én prosent av
det totale brødsalget i landet. Omsetningen til økologisk brød økte frem mot
2017, men etter dette har veksten vært avtagende.
Da vi fikk øye på den avtagende veksten i denne matvarekategorien, fant vi
raskt interesse for økologisk versus konvensjonelt brød. Hva er årsaken til at
vi velger det brødet vi gjør, hvilke holdninger og preferanser viser seg å
være av størst betydning når forbrukeren evaluerer brød?
Økologisk brød er et tema som ikke er forsket så mye på tidligere, som har
vært et utfordrende punkt i oppgaven med tanke på sekundærdata og
relevante kilder. Gjennom sekundærlitteratur har vi hentet ut både
forskningsartikler om økologi, samt teorier som skal være med på å avdekke
problemstillingen.
Metodedelen består av både dybdeintervju og spørreundersøkelse, der vi har
tatt for oss eksplorativt design og deskriptivt design. Funnene gjennom
spørreundersøkelsen har vi hentet i SAS JMP 14.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Retail management fra Handelshøyskolen BI, 2019