• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvilke holdninger påvirker kjøp og konsum av økologisk brød?

Kjeldedal, Stine Mathilde; Arnesen, Ingerid Isabell; Fjelltun, Elisabeth
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
2263174.pdf (4.787Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2620685
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Denne oppgaven handler om hvilke holdningsattributter som er avgjørende

når forbrukeren står ovenfor et valg av økologisk brød. På bakgrunn av dette

er problemstillingen:

“Hvilke holdninger påvirker kjøp og konsum av økologisk brød?”

Oppgaven er delt inn i 6 deler, der hver av delene utgjør rammeverket for

problemstillingen.

Oppgaven starter med å representere den økende etterspørselen av

økologiske matvarer i dagligvarebutikkene i Norge. Stortingets målsetning

er at innen 2020 skal 15 % av Norges produksjon og forbruk av matvarer

være økologiske. Dette er et ambisiøst mål med tanke på at Norge er et av

de landene i Vest-Europa med lavest omsetning på økologisk mat med bare

1 % av totalmarkedet. Etter vi studerte ulike økologiske matkategorier, viste

det seg at særlig brød henger etter. Økologisk brød har under én prosent av

det totale brødsalget i landet. Omsetningen til økologisk brød økte frem mot

2017, men etter dette har veksten vært avtagende.

Da vi fikk øye på den avtagende veksten i denne matvarekategorien, fant vi

raskt interesse for økologisk versus konvensjonelt brød. Hva er årsaken til at

vi velger det brødet vi gjør, hvilke holdninger og preferanser viser seg å

være av størst betydning når forbrukeren evaluerer brød?

Økologisk brød er et tema som ikke er forsket så mye på tidligere, som har

vært et utfordrende punkt i oppgaven med tanke på sekundærdata og

relevante kilder. Gjennom sekundærlitteratur har vi hentet ut både

forskningsartikler om økologi, samt teorier som skal være med på å avdekke

problemstillingen.

Metodedelen består av både dybdeintervju og spørreundersøkelse, der vi har

tatt for oss eksplorativt design og deskriptivt design. Funnene gjennom

spørreundersøkelsen har vi hentet i SAS JMP 14.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Retail management fra Handelshøyskolen BI, 2019
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit