Ta tak i ledelsen av kontraktsprosessen - øk bedriftens konkurransekraft
Abstract
Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan vår valgte rådgivning- og
konsulentvirksomhet praktiserer kontraktsledelse i gjennomføringen av deres
prosjekter. Analysen er bygget på en eksplorativ tilnærming, der sekundærdata er
hentet fra prosjektdokumenter, samt norsk og engelsk faglitteratur innenfor
prosjektledelse. Primærdata stammer fra dybdeintervjuer i form av samtaler med
respondenter ansatt i bedriften.
All næringsvirksomhet er basert på avtaler og kontrakter, og kontrakter kan
praktisk talt knyttes til alle inntekter og utgifter for enhver virksomhet. I vårt
ønske om å erfare hvordan kontraktsledelse i prosjekter gjennomføres, valgte vi
temaet kontraktsledelse, og formulerte følgende problemstilling:
“Hvordan styres prosjekter gjennom kontrakter?” som videre er
avgrenset til: “Hvordan er kontraktsprosessen i bedriften i henhold til
kontraktledelsesmodellen?”
Rammeverket for å besvare problemstillingen er bygget på Jan Ole Similäs
modell: “Kontraktsledelsesmodellen”. Den bygger på utgangspunktet om en
prinsipal og en agent som gjennom fem steg i kontraktsprosessen arbeider for
kontraktsinngåelse. Modellen tar for seg de fem trinnene partene går gjennom som
en relativt sekvensiell prosess der relasjonen gjennomgår to faser. Det går et skille
mellom fasen der en forbereder kontrakten, og fasen hvor kontrakten skal følges
opp. Teorikapittelet baseres på litteratur og teori fra anerkjente forfattere som
blant annet: Similä, Karlsen, Rognes og Kolltveit og Reve. I analysen har vi
vurdert hvordan ledelsen av kontrakten i virksomhetenes prosjekter blir praktisert
gjennom fasene: akkvisisjon og sondering, forhandling, enighet, oppfyllelse og
behovstilfredsstillelse.
Totalt sett fremstår kontraktsledelsen i taktekkingsfirmaet sine prosjekter som
god. Analysen viser at bedriften aktivt jobber med de fleste elementene som
inngår i kontraktsledelsesmodellen. Vi ser det som hensiktsmessig for bedriften å
arbeide med sine rutiner når det kommer til evaluering og refleksjon av
kontraktsprosessen. I arbeidet med å nå sine mål, søker bedriften den mest
effektive kombinasjonen av kjernekompetanse og komplementær kompetanse.
Virksomheten opplever at gjensidig tillit, kommunikasjon og relasjoner er viktige
suksesskriterier i deres gjennomførte prosjekter.
Description
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2019