En kvalitativ undersøkelse av bærekraft i utdanningsinstitusjoner
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2620637Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Temaet for denne oppgaven er bærekraft i utdanningsinstitusjoner. Vi har forsøkt
å undersøke hvordan utdanningsinstitusjoner har valgt å inkludere bærekraft i sin
nåværende strategi, derav problemstillingen vår:
Er bærekraft kritisk for utdanningsinstitusjoner for å realisere tilsiktet strategi?
Teorigrunnlaget i oppgaven dekker emner som bærekraft, økonomistyring og
strategi. Vi har ikke bare ønsket å studere hvordan institusjonene bidrar til en
bærekraftig utvikling men også hvordan de måler og bruker informasjonen i
styressammenheng. Derfor ser vi også på hvilke styreverktøy som benyttes, og vi
er blant annet innom Kaplan og Nortons Balansert Målstyring, og en liten tur
innom Simons rammeverk Levers of Control.
Gjennom en kvalitativ tilnærming samlet vi inn data ved å intervjue
Handelshøyskolen BI og OsloMet – storbyuniversitetet. Både Handelshøyskolen
BI og OsloMet – storbyuniversitetet har inkludert FNs 17 bærekraftsmål mot 2030
som del av sin strategi for nåværende periode. Funnene viser at samtlige
institusjoner på oppgavetidspunktet bare var i startfasen av operasjonalisering og
implementering av bærekraft i sine strategier. Dette førte til en åpen konklusjon
på vår problemstilling.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2019