• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvilke konsekvenser og risiko står Nortura ovenfor ved å endre prisformatet på transport av dyr fra "pris per dyr" til "pris per kilometer"?

Stenberg, Pernille Ekrem; Lovisenro, Andrea
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
2262210.pdf (2.463Mb)
Vedlegg Bacheloroppgave.xlsx (312.2Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2620554
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Den teoretiske delen av oppgaven tar for seg verktøy for utvikling av

transportkalkyler, og ulike faktorer som er av betydning for transportkostnadene.

Det presenteres ulike prisformater, samt hvordan incentiv og risiko fordeler seg

mellom transportkjøper og transportselger ved de ulike prisformatene. Med

bakgrunn i teorien har vi gjennomført et case for bedriften Nortura, og har

formulert følgende problemstilling:

«Hvilke konsekvenser og risiko står Nortura ovenfor ved å endre prisformatet på

transport av dyr fra "pris per dyr" til "pris per kilometer"?»

Oppgaven er avgrenset til å omhandle transport av gris som leveres til slakteriet i

Tønsberg. «Pris per dyr» vil heretter omtales som «pris per gris».

I situasjonsanalysen har vi utarbeidet en årskalkyle, og en oppdragskalkyle knyttet

til prisformatene «pris per gris» og «pris per kilometer». Vi har stipulert nye priser

med utgangspunkt i soneinndelingen Nortura benytter i dag. Prisene danner

grunnlaget for analysene som belyser hvilke konsekvenser og risiko Nortura står

overfor ved å endre prisformatet.

Vi har kommet frem til at en endring av prisformatet innebærer at transportørene

mister incentiv til å utnytte bilene, men går over til å ha incentiv til å kjøre mange

kilometer. Nortura går derfor fra å sitte med lite risiko knyttet til transporten, til å

risikere at kostnaden per gris som fraktes blir høyere. Skal kostnaden per gris ved

prisformatet «pris per kilometer» være lik prisen per gris ved prisformatet «pris

per gris», er utnyttelsesgraden avgjørende. Jo flere kilometer transportøren kjører i

sonen, desto høyere må utnyttelsesgraden være for at prisformatene skal møtes.

Det er derfor viktig for Nortura å utarbeide effektive ruteplaner, og sørge for at

bilene utnyttes godt. Samtidig må det utvikles avtaleformer som sikrer rette

incentiver til å effektivisere transporten for begge parter. Et stopptillegg vil gi

transportørene incentiv til å stoppe på gårdene for å hente gris, som igjen vil øke

utnyttelsesgraden.
Description
Bacheloroppgave i Logistikkledelse / Supply Chain Management fra Handelshøyskolen BI, 2019
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit