Hvilke konsekvenser og risiko står Nortura ovenfor ved å endre prisformatet på transport av dyr fra "pris per dyr" til "pris per kilometer"?
Abstract
Den teoretiske delen av oppgaven tar for seg verktøy for utvikling av
transportkalkyler, og ulike faktorer som er av betydning for transportkostnadene.
Det presenteres ulike prisformater, samt hvordan incentiv og risiko fordeler seg
mellom transportkjøper og transportselger ved de ulike prisformatene. Med
bakgrunn i teorien har vi gjennomført et case for bedriften Nortura, og har
formulert følgende problemstilling:
«Hvilke konsekvenser og risiko står Nortura ovenfor ved å endre prisformatet på
transport av dyr fra "pris per dyr" til "pris per kilometer"?»
Oppgaven er avgrenset til å omhandle transport av gris som leveres til slakteriet i
Tønsberg. «Pris per dyr» vil heretter omtales som «pris per gris».
I situasjonsanalysen har vi utarbeidet en årskalkyle, og en oppdragskalkyle knyttet
til prisformatene «pris per gris» og «pris per kilometer». Vi har stipulert nye priser
med utgangspunkt i soneinndelingen Nortura benytter i dag. Prisene danner
grunnlaget for analysene som belyser hvilke konsekvenser og risiko Nortura står
overfor ved å endre prisformatet.
Vi har kommet frem til at en endring av prisformatet innebærer at transportørene
mister incentiv til å utnytte bilene, men går over til å ha incentiv til å kjøre mange
kilometer. Nortura går derfor fra å sitte med lite risiko knyttet til transporten, til å
risikere at kostnaden per gris som fraktes blir høyere. Skal kostnaden per gris ved
prisformatet «pris per kilometer» være lik prisen per gris ved prisformatet «pris
per gris», er utnyttelsesgraden avgjørende. Jo flere kilometer transportøren kjører i
sonen, desto høyere må utnyttelsesgraden være for at prisformatene skal møtes.
Det er derfor viktig for Nortura å utarbeide effektive ruteplaner, og sørge for at
bilene utnyttes godt. Samtidig må det utvikles avtaleformer som sikrer rette
incentiver til å effektivisere transporten for begge parter. Et stopptillegg vil gi
transportørene incentiv til å stoppe på gårdene for å hente gris, som igjen vil øke
utnyttelsesgraden.
Description
Bacheloroppgave i Logistikkledelse / Supply Chain Management fra Handelshøyskolen BI, 2019