Show simple item record

dc.contributor.authorBerge, Mathias
dc.contributor.authorBientie, Maja Stina
dc.contributor.authorBerg, Sigrid Støvne
dc.date.accessioned2019-10-04T13:14:27Z
dc.date.available2019-10-04T13:14:27Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2620386
dc.descriptionBacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2019nb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven har blitt utarbeidet med et kausalt undersøkelsesdesign som er basert på forskning gjort av Bhargave, Mantonakis, og White (2016) og deres artikkel «Cue of the Cloud». De så på effekten av en påminnelse, et såkalt «cue», om at det finnes informasjon tilgjengelig på internett. Vi har også sett på andre relevante teorier som har lagt grunnlaget for vår studie. Oppgaven tar for seg hvilken effekt påminnelsen om tilgjengelig informasjon på internett og kundeomtaler, har på tillit til informasjonstilgang. Det ble videre sett på effekten av kjøpsintensjonen og anbefalingsvilligheten til forbrukere i fysisk butikk. Oppgaven ønsker å belyse forbrukeres informasjonsprosesser i en gitt kjøpssituasjon, med hensikt å danne innsikt i forbrukeratferd og hvordan informasjon og «cues» prosesseres. Analysen følger en kvantitativ metode hvor et spørreskjema ble brukt til innsamlingen av data. Forskningsmetoden for studiet er et eksperimentelt design hvor det ble brukt to ulike stimuli for å påvirke respondentene, herav «mer informasjon» og «kundeomtaler» inkludert en kontrollgruppe som ikke ble eksponert for noen stimuli. Spørreundersøkelsen ble avsluttet med spørsmål som kartlegger respondentenes opplevelse av stimuliene. Resultatene for dette studiet er bekreftet ved hjelp av statistiske analyser som inkluderer hypotesetest, regresjonsanalyse samt mediator-analyse. Analysene bekreftet hypotesene våres og effekten vi fant på stimuli «mer informasjon» er sterkere enn effekten vi har funnet på stimuli «kundeomtaler». Hovedresultatene viser at mer informasjon har en påvirkning på tillit til informasjonstilgang, kjøpsintensjon og på anbefalingsvillighet videre. Resultatene viser også at kundeomtaler har en positiv effekt på tillit til informasjonstilgang.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.subjectmarkedsføringnb_NO
dc.subjectmarkedsføringsledelsenb_NO
dc.titleSignalet om nettsidennb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record